Cum sa ai o afacere profitabila pe timp de criza

BusinessDe cand cu criza multe firme mici s-au inchis, omorate ori de piata in scadere ori de taxe ori de lipsa de viziune a oamenilor din spate.

Sa mentii o afacere profitabila nu e un lucru usor in economia asta, topicul asta e destul de complex si n-o sa ating aici chiar toate detaliile dar cu siguranta articolul asta iti poate fi de ajutor daca te gandesti  sa-ti deschizi (sau ai deja) o mica afacere.

Eficienta operationala

Folosirea unui sistem pentru a defini si controla fluxul de lucru este vitala pentru o eficienta operationala ridicata, un lucru necesar pentru administrarea unei afaceri profitabile.

Sa ai un sistem inseamna sa imparti sarcinile in procese pas-cu-pas care au puncte de control ce asigura respectarea calitatii si a consecventei de catre fiecare angajat, inclusiv de catre patron.

Sistemul trebuie reevaluat la anumite perioade de timp pentru a-i gasi punctele slabe si a-i creste eficienta.

Esecul in a implementa un sistem inteligent in afacerea ta duce la timp pierdut, dozarea gresita a efortului si lipsa unei eficiente operationale.

Scalabilitate

Intrebarea care se pune este urmatoarea: daca maine prinzi 100 de clienti noi cu cat iti cresc costurile pentru deservirea si gestionarea acelor clienti noi?

Ideal este ca rata de crestere a costurilor sa fie sub rata de crestere a numarului de clienti/comenzi/etc…

Pe scurt, afacerea sa creasca dar costurile sa ramana scazute.

Costuri scazute

In Romania anumite costuri nu pot fi scazute sub un anumit nivel, dimpotriva, taxele si impozitele luate de stat au tendinta sa creasca pe timp de criza, nu sa scada.

Din aceasta cauza, trebuie cautate alte locuri de unde se pot face reduceri de costuri iar cea mai buna metoda este cresterea eficientei, a randamentului / productivitatii.

Exista 3 elemente care te pot ajuta sa cresti eficienta operationala si sa mentii costurile scazute (am mai scris despre ele si in alte articole):

  • simplificarea
  • standardizarea
  • automatizarea

Simplificare

IBM a vandut partea de calculatoare personale, monitoare si laptopuri catre Lenovo iar partea de imprimante catre Lexmark.

Astfel, au renuntat la partile business-ului care nu aduceau foarte mult profit si au decis sa se concentreze pe parte de servere.

Nu e necesar sa fii o corporatie multinationala ca sa iti simplifici focusul si sa-ti eficientizezi activitatea, orice firma, oricat de mica ar fi, poate fi optimizata.

Orice business poate fi simplificat si focusat, lucru care poate creste eficienta si minimiza pierderile.

Concentreaza-te pe produsele/serviciile cele mai profitabile, nisarea duce la specializare iar clientii prefera sa cumpere de la un specialist decat de la un generalist.

Standardizare

Daca ai fost la McDonalds stii ca exista o ordine precisa in care se fac sandvisurile, nu pune fiecare angajat cum il duce capul si in ce ordine vrea el componentele unui sandvis.

Standardizarea face ca procesul manual de construire a sandvisului sa fie mai rapid, mai eficient, iar angajatul poate face mai multe sandvisuri intr-un timp mai scurt ceea ce se traduce in profit.

Desi pare o chestie care tine de corporatii mari, chiar si o firma mica poate sa-si implementeze niste fluxuri de lucru si sa standardizeze anumite proceduri.

Automatizare

Sandvisurile trebuie facute manual dar sunt anumite lucruri care pot fi facute de un software.

Sa pui software-ul sa munceasca pentru tine poate fi extrem de eficient si profitabil, mai ales unde nu e nevoie de creativitate ci doar de executie corecta.

Exact asta poate sa faca pentru tine un site, de exemplu – sa munceasca 24 ore pe zi, sa atraga si sa convinga potentialii clienti ca produsele sau serviciile tale sunt perfecte pentru ei.

Site-ul de prezentare e o extensie a business-ului tau care trebuie sa transmita mesajul de marketing catre potentialii clienti si sa genereze profit.

Site-ul este un vanzator super-eficient care este la orice ora la dispozitia clientilor care au nevoie de informatie.

Lasa site-ul sa faca vanzarea, sa duca munca de convingere a clientului. Cu cat exista mai multa informatie pe site, cu atat vei economisi mai mult timp si bani.

Tehnologia devine din ce in ce mai ieftina si mai accesibila, chiar si firmelor mici. Exista software sau aplicatii pentru orice.

Parteneriate strategice

Identifica parteneri seriosi si creeaza relatii strategice prin care sa puteti creste si castiga impreuna.

Uita-te peste listele tale cu furnizori si clienti si vezi cu care dintre acestia ai putea sa initiezi niste colaborari din care sa castigati impreuna.

Se pot creea astfel situatii profitabile, din care castiga fiecare parte din afacere: tu, partenerii, clientii tai, clientii lor.

Diferentiere

O eficienta operationala ridicata inseamna sa alergi in aceeasi cursa cu oponentii tai dar cu viteza mai mare.

Un lucru inteligent pe care il poti face este sa alergi intr-o cursa total diferita fata de concurentii tai.

De exemplu, majoritatea firmelor care au o prezenta online se bat pe like-urile de Facebook. E o moda care, desi nu aduce profit, e in continuare folosita pentru ca “toata lumea o face”.

Nu urmari turma, nu copia ce face concurenta ci fa exact invers.

De exemplu, atunci cand McDonalds s-a pozitionat ca un restaurant fast-food focusat pe copii KFC s-a focusat pe adolescenti, cand Coca-Cola s-a pozitionat ca fiind “the real thing” (originalul, adica pentru cei mai in varsta), Pepsi s-a pozitionat ca fiind “Alegerea noii generatii” (adica exact invers).

Strategiile care te pun in opozitie cu concurenta sunt cele corecte si nu cele imitative, de genul “me too”.

Nu vrei ca in mintea consumatorului sa fii doar o alta firma care vinde serviciul / produsul X sau Y.

Obiectivul este sa te identifice usor si sa te poata diferentia de celelalte firme.

Indiferent de profilul afacerii tale, investeste in a-ti cunoaste clientii, sa stii ce cauta si unde cauta.

Identifica locurile unde sunt clientii tai potentiali si acolo unde concurenta ta nu se promoveaza si promoveaza-te acolo.

Creeaza-ti un mesaj de marketing care sa tinteasca bine nevoile potentialilor tai clienti si felul unic in care afacerea ta le poate satiface aceste nevoi.

Prezenta online

Am stat putin de vorba cu un american, venit in Bacau sa predea niste cursuri de kinetoterapie, si imi spunea ca in Statele Unite sa nu ai un site de prezentare pentru afacerea ta e ca si cum nu ai avea un numar de telefon.

Doar firmele prin care se spala bani, sunt neserioase sau teparii nu au o prezenta online.

Noi nu suntem SUA insa avem premizele pentru o crestere a online-ului in urmatorii ani: avem printre cele mai bune viteze de internet din lume, se cumpara din ce in ce mai mult online, se plateste din ce in ce mai mult cu cardul, etc…

Multe firme mici si mijlocii din Romania inca nu au site-uri de prezentare si nu pot fi gasite de catre potentialii clienti.

Ca sa nu spun de multe firme care au site-uri facute prin anii ’90 (sau cel putin asa arata), cu tehnologii invechite, care nu sunt bine indexate de catre motoarele de cautare sau nu sunt accesibile de pe telefoanele mobile.

Mai devreme sau mai tarziu o sa ajungem si noi la nivelul de care spunea americanul si toate firmele serioase vor avea site-uri de prezentare (in unele domenii deja e o realitate).

Insa pentru cine se trezeste prea tarziu, toate domeniile .ro bune vor fi deja luate si concurenta pentru primele locuri in cautarile Google va fi foarte mare (si asta e deja o realitate in multe domenii).

Afacerea ta poate avea un site modern si profesionist, accesibil si de pe toate dispozitivele mobile cu acces la internet la costuri relativ mici. Chiar si o simpla tema WordPress business, responsive, pe care adaugi cat mai mult content relevant e mai ok decat multe site-uri de prezentare existente la ora actuala in Romania.

Sunt de parere ca e mai important sa ai un site cu cat mai mult continut, ca site-ul sa raspunda cat mai multor intrebari ale potentialilor clienti si sa le ofere cat mai multa informatie decat sa ai un site extraordinar de atractiv, cu muzica, lucruri care se invart, zboara, canta, etc…

Sper ca ideile si recomandarile astea sa te ajute sa ai o afacere profitabila indiferent de climatul economic.

Succes!


Comments

8 răspunsuri

  1. nice try :) pana la urma tu ce incerci sa faci prin articolul asta sa pui lumea sa-si faca site-uri parca era despre afaceri pe timp de criza. criticism:

    1. „Mai devreme sau mai tarziu o sa ajungem si noi la nivelul de care spunea americanul ” aud asta ca o sa fie din 2000 de cand s-a lansat webul pe .ro , 2014 si cresterea aia tot vine candva in viitorul apropiat. au fost cresteri dar poate e cazul sa intelegem ca .ro-ul e alfel, aint state, nu-i .nl etc. dar nici egipt sau arabia saudita sau albania. uite .md-ul ce diferit e fata de .ro. Marie – palarie.
    2. „se plateste din ce in ce mai mult cu cardul”… din 2006 pana acum cu cat a sarit rata de plata prin CC, cateva procente mici?
    3. google SEO is dead, c’mon. daca nu bagi cascaval in AdWords nu e – e f simplu. si e un model de biznis la care Gogu ne-a adus aici incet si sigur.
    4. „Insa pentru cine se trezeste prea tarziu, toate domeniile .ro bune” :) gogu.ro vs. gogu123abc.ro hai ca stim ca diferenta intre cele 2 de fapt nu e chiar asa imensa decat pe niste carti de vizita. chestia de concurenta pe brand e alta treaba. Se poate ataca o nisa aglomerata cu doar putina creativitate, si da MUULT mai mult efort de promovare.

    1. Avatar Andrei Chira
      Andrei Chira

      In anumite domenii nu e nevoie de site, in altele te poate ajuta mult. Eu nu scriu retete, doar dau idei si sper ca oamenii care le citesc sa fie destul de inteligenti ca sa aplice doar ce se potriveste in cazul lor.
      Dar in esenta, DA, vreau ca oamenii sa-si faca site-uri pentru ca e incredibil cat de multe afaceri nu sunt online.
      Legat de crestere, exista pe online si e vizibila, exista si cifre, le poti cauta si singur. Iti spun din experienta mea, sunt online din 2007 si e diferenta enorma la cat se cumpara acum online fata de atunci.
      Diferenta e imensa si intre un domeniu bun si unul cu 123abc. Da, aia de pe cartile de vizita. E importanta si aia.

    2. Avatar Florin Ispirescu
      Florin Ispirescu

      Decat nici un site de prezentare, eu zic ca e bun si un http://www.repartelevizoare.wordpress.com, care e gratuit.

    3. Avatar Andrei Chira
      Andrei Chira

      E bun si ala, daca nu-ti permiti mai mult. Numai sa iasa si-n cautari.

    4. – pana la urma tu ce incerci sa faci prin articolul asta sa pui lumea sa-si faca site-uri –

      Nimeni nu te impune. Nu vrei nu faci, ai alegere. Iar daca in post omu se autopromoveaza, se lauda etc – nu vad care-i problema? Andrei pierde ore sa srie un post, il pune gratis pe net si se gaseste cineva cu pretentii ca vai de mine ‘a indraznit sa se promoveze”!

      Romanii precis au o problema cu laudatul altora.

  2. Sa compari o mica afacere online cu modelul de business a lu IBM, Google, McDonalds mi se pare foarte demotivant. Baietii mentionati mai sus invart miliarde. Ei sunt ca niste galaxii imense cu in care legile fizice a unei mici afaceri online nu mai functioneaza. Pentru un atreprenor incepator sa ai un castig de 2-3 mii de Euro/Luna e un mare success, ceea ce nu e cazul pentru IBM de exemplu. Din toate sfaturile care le-a dat Andrei si in posturile anterioare, cele mai bune mi se par alea cu ‘sa te promovezi cat mai mult’. Cum ai mai zis – pictezi brandul si pe bancnote, distribui flaiere, trimit spam (nici una din astea nu este utilizata de baietii mari).

    1. Avatar Andrei Chira
      Andrei Chira

      Nu comparam modelele de business ci doar faptul ca poti sa iti faci si tu niste sisteme de lucru care sa iti asigure o eficienta operationala ridicata. Daca ai o shaormerie mica, de exemplu, nu te impiedica nimeni sa ai un sistem standardizat de lucru. Sau sa iti iei tricouri personalizate cu logo-ul shaormeriei pentru angajati, sa fie toti imbracati la fel, ca la McDonalds. Nu cred ca ai nevoie de bugete de miliarde de dolari pentru asta.

  3. Avatar Marcel
    Marcel

    Andrei, nu este nimic rau sa iti faci reclama pe proriul tau site. Ma intereseaza oferta ta de preturi pentru un magazin online domeniul sanatate nutritie. Siteul trebuie sa cuprinda in jur de 50 de produse ptr inceput , asezate pe categorii, design si culori placute, navigare simpla si usoara , optiunea cosul meu , cont de utilizator, formular de domanda si ce iti mai amintesti si tu . Legat de domeniu si hosting accept si in acest caz ofertele tale. Banuiesc ca nu faci si promovare deoarece nu ai mentionat nimic despre aceasta. Daca ai si astfel de oferte , doresc mai multe detalii , precum si modalitatiile de promovare.
    Succes si in multe alte idei de afaceri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *