Cum scrii un articol care sa devina viral si sa fie citit de 100.000 oameni

TehnicMajoritatea dintre voi ati citit articolul meu despre oamenii inteligenti.

Articolul are aproape 100.000 vizualizari, peste 11.000 like-uri, peste 600 comentarii si oameni noi inca lasa comentarii aproape zilnic, chiar si acum, dupa 6 luni de la publicare. Cel putin 20 de site-uri/bloguri l-au preluat cu copy/paste.

Putem spune deci ca a fost un succes.

Asta e povestea din spatele „succesului”.

Probabil ai auzit de saga Twilight. E o poveste cu vampiri care a facut senzatie acum cativa ani. La baza filmelor se afla cartile scrise de Stephenie Meyer, carti care s-au vandut in peste 100 milioane de exemplare in toata lumea.

In carte, personajul feminin este descris doar comportamental: Bella e nesigura, stangace, inadaptabila; insa fara absolut nicio descriere fizica.

In contradictie cu Edward, vampirul sexy, care este descris dpdv fizic EXTREM de detaliat: fata perfecta, zambetul, pectoralii, parul, tenul, etc… Si nu e descris doar fizic ci Edward o si asculta, e interesat de ea si de problemele ei, pentru el Bella e centrul Universului.

Inchipuiti-va tot ce isi doresc femeile de la un barbat si inmultiti cu 1000 (un fel de Chirila sau blogul lui Otrava, pentru connaisseuri).

Care-i trucul aici?

Personajul Bella e construit ca sa fie un recipient gol, dand astfel posibilitatea adolescentelor americane aflate la pubertate (nesigure si stangace) sa se identifice cu ea in numar cat mai mare.

Personajele

Aceeasi constructie a personajelor am folosit-o si eu.

Am creat 2 personaje, inteligentul si prostul, pe care nu le-am definit deloc: sunt 2 recipiente goale, 2 oglinzi in care fiecare cititor se vede pe sine insusi.

Am lasat cat mai multe necunoscute pentru ca un numar cat mai mare de oameni sa se identifice cu unul dintre aceste 2 personaje, intr-o proportie mai mica sau mai mare.

Ar fi fost oricum prea greu de definit ce il face pe un om inteligent si pe altul prost, din punctul meu de vedere nu exista oameni prosti – cu totii avem un anume talent, un anumit tip de inteligenta, etc.

Tonul

Odata create personajele, urmatorul lucru a fost sa stabilesc tonalitatea naratiunii.

Am creat tonul sub forma unei discutii aprinse la o bere pe terasa, replicile nu sunt gandite si analizate inainte de a fi spuse ci sunt aruncate dintr-o suflare si lovesc ca un ciocan, similar cu rimele unui battle de hip-hop.

Ca la hip-hop, important e sa rimeze si sa usture si mai putin sa fie perfect corecte dpdv logic.

Lipsa atentiei la detalii e intentionata, intr-o discutie care se incinge nu stai sa faci research sa vezi care e varsta Universului ci doar arunci argumentul.

Odata cu incingerea discutiei, detaliile devin din ce in ce mai irelevante, se generalizeaza, se arunca argumente superficiale, creste duritatea verbala, se exagereaza intentionat cu scopul de a impresiona si de a aduce greutate argumentelor.

Scopul acestei tonalitati agresive este sa dea articolului suflet, sa fie personal, sa se simta avantul, frustrarea, pasiunea, ciuda, totul.

Controversa

Controversa e ingredientul principal al oricarui articol care vrei sa devina viral.

In cazul de fata m-am bazat pe faptul ca realitatea e naspa si cei mai multi oameni se ascund de ea.

Isi traiesc vietile in niste realitati subiective fabricate in propriul subconstient pe care si le auto-valideaza cu tot felul de argumentari ce lor li se par perfect logice.

Atunci cand le arati adevarul si cruda realitate, le distrugi toata utopia pe care si-au creat-o si ii faci sa intre in defensiva si sa incerce sa-si apere cu toate fortele ideea lor despre realitatea inconjuratoare.

Astfel, din dorinta oamenilor de a demonstra ca au dreptate porneste viralitatea.

Ingredientul secret

Ingredientul secret e adevarul – articolul se pliaza pe perceptii deja existente in mintea oamenilor, chiar si cei care nu accepta acest adevar stiu in sufletul lor ca e real.

Totul e real. Nici nu mai stiu de cate ori am auzit de la diversi oameni fraze de genul: „il vezi pe prostul ala? il stiu de la liceu/armata/facultate. era cel mai prost din curtea scolii si acum e director/patron/primar/avocat/notar/sef undeva”.

Sentimentele expuse au fost reale, cu totii am simtit asa macar o data si, nu stiu altii, dar eu am avut discutii din astea inflacarate pe diverse teme.

Si cel putin o data am facut greselile „inteligentului”. Unele dintre ele le mai fac si acum desi le constientizez perfect.

Cam asa s-a nascut articolul. Au existat peste 20 de revizii. Primele randuri au fost scrise pe 11 decembrie 2012 si abia pe 23 martie 2013 am publicat forma finala.

Concluzie

Singurul punct slab al strategiei este lipsa de vizibilitate. Aici a fost un joc de noroc, am publicat articolul si am asteptat sa vad daca il preia cineva, daca e sharuit, daca prinde tractiune.

Abia dupa o luna de la publicare cineva a „impins bulgarele la vale”. Probabil a fost Vali sau Ariel. Sau poate altcineva. Oricine ar fi, multumesc.

Chiar uitasem de articol si ma resemnasem ca esuasem cu strategia asta cand incep sa primesc o gramada de cereri de prietenie pe Facebook.

Nu-mi dadeam seama care-i treaba pana cand am primit un mail de la cineva care spunea ca nu merge sa lase un comentariu pe site.

Am rezolvat problema (reminder: nu folositi alte pluginuri pentru comentarii, lasati WordPress-ul sa-si faca treaba), m-am uitat pe statistici si m-am crucit – in ziua precedenta avusesem 12.000 vizite (in mod normal 6-7 oameni ma citeau zilnic).

A urmat varful de 28.000 si pana astazi articolul a ajuns la aproape 100.000 vizualizari.

Multi mi-au spus ca e fara valoare, ca e degeaba, ca nu ma ajuta cu nimic like-urile si vizualizarile.

Dar pentru mine nu e deloc degeaba.

Mi-am demonstrat ca pot sa fac o strategie bazata pe natura umana si pe felul cum reactioneaza oamenii.

Mi-am demonstrat ca optimizarea serverului si optimizarea WordPress pe care le-am facut pot duce chiar 30.000 de vizite intr-o zi ceea ce mi-a dat increderea sa incep sa vand servicii de hosting optimizat pentru WordPress.

Asta e cel mai important lucru castigat – increderea. Pentru ca asta e una dintre greselile „inteligentului” cu care ma lupt de cand ma stiu – subestimarea propriilor calitati.

9 răspunsuri la “Cum scrii un articol care sa devina viral si sa fie citit de 100.000 oameni”

  1. Un articol foarte interesant. Am urmarit putin media din Romania si uite peste ce am dat, un articol viral pentru doua zile, rezultatul:

  2. Andrei, eu tare as vrea sa citesc o carte scrisa de tine, cum vezi tu oamenii, cu bune si cu rele, fara sa-ti pese catusi de putin ca esti sau nu in acord cu cititorii tai. Aici, pe net, iti consumi ideile si energia fara niciun rost. Cititorii vin si pleaca si vine momentul cand te trezesti singur, iar gandurile tale imprastiate haotic in spatiu virtual.

    • Poate ca intr-o zi o sa adun gandurile astea imprastiate haotic si o sa le pun pe hartie. Cine stie?

Dă-i un răspuns lui Andrei Chira Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată.