De cand cu criza multe firme mici s-au inchis, omorate ori de piata in scadere ori de taxe ori de lipsa de viziune a oamenilor din spate.
Sa mentii o afacere profitabila nu e un lucru usor in economia asta, topicul asta e destul de complex si n-o sa ating aici chiar toate detaliile dar cu siguranta articolul asta iti poate fi de ajutor daca te gandesti sa-ti deschizi (sau ai deja) o mica afacere.
Eficienta operationala
Folosirea unui sistem pentru a defini si controla fluxul de lucru este vitala pentru o eficienta operationala ridicata, un lucru necesar pentru administrarea unei afaceri profitabile.
Sa ai un sistem inseamna sa imparti sarcinile in procese pas-cu-pas care au puncte de control ce asigura respectarea calitatii si a consecventei de catre fiecare angajat, inclusiv de catre patron.
Sistemul trebuie reevaluat la anumite perioade de timp pentru a-i gasi punctele slabe si a-i creste eficienta.
Esecul in a implementa un sistem inteligent in afacerea ta duce la timp pierdut, dozarea gresita a efortului si lipsa unei eficiente operationale.
Scalabilitate
Intrebarea care se pune este urmatoarea: daca maine prinzi 100 de clienti noi cu cat iti cresc costurile pentru deservirea si gestionarea acelor clienti noi?
Ideal este ca rata de crestere a costurilor sa fie sub rata de crestere a numarului de clienti/comenzi/etc…
Pe scurt, afacerea sa creasca dar costurile sa ramana scazute.
Costuri scazute
In Romania anumite costuri nu pot fi scazute sub un anumit nivel, dimpotriva, taxele si impozitele luate de stat au tendinta sa creasca pe timp de criza, nu sa scada.
Din aceasta cauza, trebuie cautate alte locuri de unde se pot face reduceri de costuri iar cea mai buna metoda este cresterea eficientei, a randamentului / productivitatii.
Exista 3 elemente care te pot ajuta sa cresti eficienta operationala si sa mentii costurile scazute (am mai scris despre ele si in alte articole):
- simplificarea
- standardizarea
- automatizarea
Simplificare
IBM a vandut partea de calculatoare personale, monitoare si laptopuri catre Lenovo iar partea de imprimante catre Lexmark.
Astfel, au renuntat la partile business-ului care nu aduceau foarte mult profit si au decis sa se concentreze pe parte de servere.
Nu e necesar sa fii o corporatie multinationala ca sa iti simplifici focusul si sa-ti eficientizezi activitatea, orice firma, oricat de mica ar fi, poate fi optimizata.
Orice business poate fi simplificat si focusat, lucru care poate creste eficienta si minimiza pierderile.
Concentreaza-te pe produsele/serviciile cele mai profitabile, nisarea duce la specializare iar clientii prefera sa cumpere de la un specialist decat de la un generalist.
Standardizare
Daca ai fost la McDonalds stii ca exista o ordine precisa in care se fac sandvisurile, nu pune fiecare angajat cum il duce capul si in ce ordine vrea el componentele unui sandvis.
Standardizarea face ca procesul manual de construire a sandvisului sa fie mai rapid, mai eficient, iar angajatul poate face mai multe sandvisuri intr-un timp mai scurt ceea ce se traduce in profit.
Desi pare o chestie care tine de corporatii mari, chiar si o firma mica poate sa-si implementeze niste fluxuri de lucru si sa standardizeze anumite proceduri.
Automatizare
Sandvisurile trebuie facute manual dar sunt anumite lucruri care pot fi facute de un software.
Sa pui software-ul sa munceasca pentru tine poate fi extrem de eficient si profitabil, mai ales unde nu e nevoie de creativitate ci doar de executie corecta.
Exact asta poate sa faca pentru tine un site, de exemplu – sa munceasca 24 ore pe zi, sa atraga si sa convinga potentialii clienti ca produsele sau serviciile tale sunt perfecte pentru ei.
Site-ul de prezentare e o extensie a business-ului tau care trebuie sa transmita mesajul de marketing catre potentialii clienti si sa genereze profit.
Site-ul este un vanzator super-eficient care este la orice ora la dispozitia clientilor care au nevoie de informatie.
Lasa site-ul sa faca vanzarea, sa duca munca de convingere a clientului. Cu cat exista mai multa informatie pe site, cu atat vei economisi mai mult timp si bani.
Tehnologia devine din ce in ce mai ieftina si mai accesibila, chiar si firmelor mici. Exista software sau aplicatii pentru orice.
Parteneriate strategice
Identifica parteneri seriosi si creeaza relatii strategice prin care sa puteti creste si castiga impreuna.
Uita-te peste listele tale cu furnizori si clienti si vezi cu care dintre acestia ai putea sa initiezi niste colaborari din care sa castigati impreuna.
Se pot creea astfel situatii profitabile, din care castiga fiecare parte din afacere: tu, partenerii, clientii tai, clientii lor.
Diferentiere
O eficienta operationala ridicata inseamna sa alergi in aceeasi cursa cu oponentii tai dar cu viteza mai mare.
Un lucru inteligent pe care il poti face este sa alergi intr-o cursa total diferita fata de concurentii tai.
De exemplu, majoritatea firmelor care au o prezenta online se bat pe like-urile de Facebook. E o moda care, desi nu aduce profit, e in continuare folosita pentru ca “toata lumea o face”.
Nu urmari turma, nu copia ce face concurenta ci fa exact invers.
De exemplu, atunci cand McDonalds s-a pozitionat ca un restaurant fast-food focusat pe copii KFC s-a focusat pe adolescenti, cand Coca-Cola s-a pozitionat ca fiind “the real thing” (originalul, adica pentru cei mai in varsta), Pepsi s-a pozitionat ca fiind “Alegerea noii generatii” (adica exact invers).
Strategiile care te pun in opozitie cu concurenta sunt cele corecte si nu cele imitative, de genul “me too”.
Nu vrei ca in mintea consumatorului sa fii doar o alta firma care vinde serviciul / produsul X sau Y.
Obiectivul este sa te identifice usor si sa te poata diferentia de celelalte firme.
Indiferent de profilul afacerii tale, investeste in a-ti cunoaste clientii, sa stii ce cauta si unde cauta.
Identifica locurile unde sunt clientii tai potentiali si acolo unde concurenta ta nu se promoveaza si promoveaza-te acolo.
Creeaza-ti un mesaj de marketing care sa tinteasca bine nevoile potentialilor tai clienti si felul unic in care afacerea ta le poate satiface aceste nevoi.
Prezenta online
Am stat putin de vorba cu un american, venit in Bacau sa predea niste cursuri de kinetoterapie, si imi spunea ca in Statele Unite sa nu ai un site de prezentare pentru afacerea ta e ca si cum nu ai avea un numar de telefon.
Doar firmele prin care se spala bani, sunt neserioase sau teparii nu au o prezenta online.
Noi nu suntem SUA insa avem premizele pentru o crestere a online-ului in urmatorii ani: avem printre cele mai bune viteze de internet din lume, se cumpara din ce in ce mai mult online, se plateste din ce in ce mai mult cu cardul, etc…
Multe firme mici si mijlocii din Romania inca nu au site-uri de prezentare si nu pot fi gasite de catre potentialii clienti.
Ca sa nu spun de multe firme care au site-uri facute prin anii ’90 (sau cel putin asa arata), cu tehnologii invechite, care nu sunt bine indexate de catre motoarele de cautare sau nu sunt accesibile de pe telefoanele mobile.
Mai devreme sau mai tarziu o sa ajungem si noi la nivelul de care spunea americanul si toate firmele serioase vor avea site-uri de prezentare (in unele domenii deja e o realitate).
Insa pentru cine se trezeste prea tarziu, toate domeniile .ro bune vor fi deja luate si concurenta pentru primele locuri in cautarile Google va fi foarte mare (si asta e deja o realitate in multe domenii).
Afacerea ta poate avea un site modern si profesionist, accesibil si de pe toate dispozitivele mobile cu acces la internet la costuri relativ mici. Chiar si o simpla tema WordPress business, responsive, pe care adaugi cat mai mult content relevant e mai ok decat multe site-uri de prezentare existente la ora actuala in Romania.
Sunt de parere ca e mai important sa ai un site cu cat mai mult continut, ca site-ul sa raspunda cat mai multor intrebari ale potentialilor clienti si sa le ofere cat mai multa informatie decat sa ai un site extraordinar de atractiv, cu muzica, lucruri care se invart, zboara, canta, etc…
Sper ca ideile si recomandarile astea sa te ajute sa ai o afacere profitabila indiferent de climatul economic.
Succes!
Lasă un răspuns