Andrei Chira

Blog personal

Exact invers

IdeiMai tineti minte desenele animate cu Road Runner? Si coiotul care incearca mereu sa-l prinda si nu reuseste niciodata?

Stiti ce ne transmite noua desenul ala animat?

Ca pasarea aia care fuge repede castiga mereu DOAR pentru ca fuge repede. Ne planteaza in creier ideea ca talentul nativ e cel mai important si ca talentul castiga. Iar pasarea, personaj care nu face nimic special in afara de talentul cu care s-a nascut, este eroul in poveste. Personajul bun care castiga mereu.

In antiteza, coiotul e prezentat ca fiind personajul negativ, personajul de care sa facem misto pentru ca e cel mai fraier.

Cel mai fraier pentru ca e consecvent, are un obiectiv bine stabilit, e super creativ, gaseste mereu tot felul de solutii, are idei, nu renunta niciodata.

Si cu toate astea nu castiga si este mereu luat drept fraier de catre pasarea rapida.

Ganditi-va la toate povestile cu care am crescut si cu care ne crestem in continuare copiii, povesti scrise acum 100 de ani si care sunt pline de prostii.

Povesti in care oamenii buni sunt buni pana la capat si castiga DOAR pentru ca sunt buni iar oamenii rai sunt exagerat de rai si nu castiga niciodata. Povesti in care nu trebuie sa faci absolut nimic pentru ca vine zana buna si rezolva tot. Povesti anti actiune, anti alegeri constiente.

Si ganditi-va apoi la modul in care privim succesul.

La perceptia pe care o avem despre oamenii care au succes: au furat, au avut pile, au avut noroc, etc…

Pentru ca asa ne-au fost spalate creierele si chiar credem ca nu trebuie sa faci nimic ca sa reusesti, e de ajuns sa fii om bun sau sa ai o diploma, sa stii in ce an a avut loc lupta de la Rovine sau cati metri are masivul Retezat. Si plecam la drum cu niste asteptari complet nerealiste legate de succes.

Si uitam de Wile E. Coyote. Si de faptul ca povestile, desenele si filmele sunt doar fictiune, sunt transpuneri ale unor dorinte ale unor oameni despre cum AR VREA ei sa fie realitatea.

Pentru ca daca ii intrebi, oamenii ar vrea sa scape de burta stand pe canapea cu o bere in mana, sa se joace pe Facebook si sa ia salariu de la Google sau sa castige la Loto din prima incercare.

Dar trebuie sa constientizam ca realitatea nu este asa. Este exact invers.

Oamenii saraci nu sunt buni si fericiti. Bogatii nu sunt rai, bolnavi si nefericiti. Banii nu sunt rai. Statul nu e prietenul tau. Patronii nu sunt dusmanii tai.

Si coiotul castiga intotdeauna.

2 răspunsuri

  1. Avatar dini

    Dap, iti inteleg frustrarea: la televizor au fost atatea porcarii mascate, de-a lungul atat de multor generatii, incat nici nu era nevoie de masonerie, illuminati & shit. Pattern-ul de gandire a fost stabilit inca de la povesti, basme, desene animate. Eu sunt enervat si de alte prostii: vorbele de duh din popor. Majoritatea sunt cretine pentru ca aveau legatura partial cu realitatea pe vremea lui Stefan cel Mare, nu acum 20 de ani….si s-au perpetuat cretin. Pentru ca ne e lene sa ne intrebam: „ce dracu’ inseamna zicala X ? Descrie o situatie particulara, nu e nimic valabil la modul general. Nu are nici un sens daca o aplici in alt domeniu, intr-o alta situatie sau intr-o alta societate, etc”.

    Sunt de acord cu tine referitor la mentalitate, dar, pentru ca extremele reprezinta acelasi lucru (exagerare, fara legatura cu situatiile reale sau cu statistica) cred ca nu e fair sa fim „pozitivi” cu orice pret. Asa ca in unele carti de self-development.

    Pana la urma, asa cum stii, succesul tine de munca, atitudine, perseverenta, inteligenta de tip streetwise, noroc. Dar in procentaje variabile, normal.

    E ca in comparatia: e mai bine sa fiu pesimist defensiv sau optimist strategic? ( in ultimul post am facut o comparatie funky )

  2. Avatar Catalin
    Catalin

    In orice afacere, orice mediu de educatie, orice dorinta de castig trebuie sa aibe perseverenta. Daca nu ai perseverenta in orice ai face, degeaba mai faci. Daca ai perseverenta cu siguranta la un moment destinul va remarca acest lucru, si o sa ai si de castigat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *