Când mi-am făcut firmă în 2007 am auzit de la câțiva cunoscuți ce mișto o să fie, cum o să-mi trec cheltuielile pe firmă, TVA-uri, deduceri, business, combinații.

După 14 ai de antreprenoriat, pot să vă spun că nu am făcut nicio combinație. În special cu TVA-ul, că a apărut din nou discuția asta în contextul aducerii unei mașini din Germania, nu mă prind care-i combinația, mie nu mi se pare niciuna.

Dacă iau mașină pe firmă din Germania, TVA zero, dau 100 lei. Dacă iau mașină din România, dau 119 lei, că plătesc TVA 19%. La prima vedere pare că dau mai mulți bani pe mașină, deci nasol.

În realitate, e același lucru pentru că firma are activitate, prestez servicii, vând, încasez și la sfârșitul lunii am de plătit TVA la stat. De exemplu, dacă încasez tot 119 lei de la clienții mei, trebuie să dau la stat 19 lei la finalul lunii. Dar dacă mi-am luat mașină de 119 lei, am plătit deja cei 19 lei TVA către firma care mi-a vândut-o, deci la finalul lunii am de plătit TVA la stat zero lei. Dacă mi-aș fi luat-o din Germania cu TVA zero, la sfârșitul lunii aș avea de plătit cei 19 lei pe care i-am încasat de la clienții mei. Ăia îi am de plătit oricum, indiferent dacă îmi cumpăr mașină sau nu.

Eu, ca firmă, lucrez pentru stat fără să fiu plătit, îi colectez lui TVA-ul, TVA-ul nu e al meu, e al statului, eu doar îl țin până la sfârșitul lunii.

În concluzie, ori plătești TVA-ul la stat, ori îl plătești la alt agent economic, de plătit tot îl plătești, mai devreme sau mai târziu.

LATER EDIT: it’s complicated!

Logica de mai sus e validă pentru bunurile care sunt 100% deductibile. Se pare că mașina nu este 100% deductibilă, ci doar 50%.

Deci dacă iau mașină pe firmă din România, TVA 19%, dau 119 lei. Din cei 19 lei TVA sunt deductibili doar 50%, deci 9,5 lei. Dacă am încasat tot 119 lei de la clienții mei, trebuie să dau la stat 19 lei minus cei 9,5 lei, deci am de plătit TVA 9,5 lei, nu zero. Dacă aș fi cumpărat un alt bun care este deductibil 100%, aveam de plată zero. Dar la mașină nu.

Ok, dacă iau mașina din Germania, să vezi aici fază mișto.

Dau doar 100 lei, TVA zero, dar… e un mare dar aici… Statul zice că mai trebuie să-i dau lui jumate din TVA, deci în luna următoare după achiziția mașinii, mai dau 9,5 lei la stat în plus față de ce am de plată în mod normal (TVA-ul încasat de la clienții mei).

În concluzie, the house always wins.


Comments

11 răspunsuri

  1. Avatar Shack

    Ai pus in cateva fraze ce nu reusesc o armata de contabili si avocati sa o faca.
    Mi-a luat ceva timp sa-mi dau seama care e faza cu tva-ul din cauza ca nimeni nu stie sa explice, nici pe net, nici fata in fata.

    1. A single conversation with the right sensei can be worth more than ten years training with the wrong one

  2. Avatar Bogdan

    Hai, mai, Andrei :) Daca vorbim de cheltuieli deductibile e ok sa fii platitor de TVA. Calculul e simplu: iei 119 lei de la client (100 lei + tva) si dai 119 lei pe masina. Perfect. Cand nu erai platitor de tva luai 100 de lei de la client si dadeai 119 lei pe masina, ca tva ul il platesti oricum. Si replica asta la toate achizitiile deductibile si necesare in firma…

    1. Avatar Andrei Chira
      Andrei Chira

      Eu n-am fost niciodată neplătitor de TVA, dar ai dreptate, TVA-ul îl plătești oricum.

  3. Avatar Anonim

    Daca ai o firma platitoare de tva, care factureaza pe extern nu mai are de cheltuit acel tva catre o alta firma, si atunci poti sa pastrezi preturile ca si cum ar fi cu tva, si apoi cand cumperi din Germania la fel nu mai platesti acel tva.

    Mai mult deducere de tva, versus persoana fizica care cumpara masina , poti sa recuperezi acel tva

    1. Avatar Andrei Chira
      Andrei Chira

      Noi suntem plătitori de TVA, facturăm cu TVA oricui, din orice țară, mai puțin celor cu un cod TVA valid din UE, cărora le facturăm cu TVA zero. La fel ni se facturează și nouă de alte firme.

  4. Avatar Cătălin
    Cătălin

    Eu sunt neplătitor de TVA în România, și am special de TVA pentru încasările/plățile din afara României, că plătești preț întreg cu TVA la furnizorul român, că plătești apoi TVA-ul la statul român după ce ai plătit furnizorul extern, same shit. :) Cum s-ar zice în popor, casă întotdeauna câștigă. :)

  5. Avatar Adrian

    In mare e cam așa cum zici.

    Cu nuanța: e o problem de cash flow, depinde de momentul in care dai cei 19%. Dar, într-adevăr, și pentru mine e secundara. Pentru unii contează și adevaru-i că se poate simți. Tu la achiziție pui 19% jos pe TOATA suma iar compensarea cu ce TVA încasezi poate dura luni de zile.

    Dar aici e o diferență și mai mare: „cum o să-mi trec cheltuielile pe firmă, TVA-uri, deduceri”.

    Aici pierzi cu adevărat daca nu esti plătitor de TVA. Tu plătești multe cheltuieli cu TVA, dar încasezi fără, astfel plătești TVA-ul la furnizori din suma încasată fara TVA. Și dacă ești într-un concurs de oferte la mustață, tu ești din start cu 19% scump (presupunând că ai aceleași costuri și profitabilitate). Am simplificat, pentru că la salarii/plata ta prin dividende nu plătești +TVA, la restul cam da.

    Deci daca vinzi către firme (care sunt de obicei plătitoare de TVA) e bine sa fii plătitor de TVA, astfel costul tău real cu furnizorii este prețul fără TVA.

    Dacă vinzi către persoane fizice servicii cu manopera multă îți convine sa fii neplătitor ca să nu ceri +TVA, fiind astfel mai competitiv.

    1. Avatar Andrei Chira
      Andrei Chira

      Da, e complicat cu TVA-ul.

  6. Avatar Gabriel

    A fost o perioada romantica cand lumea inca mai credea in sistem..

  7. Avatar Constantin
    Constantin

    Cel mai amuzant mi s-a parut cand am trecut la platitor de TVA din cauza ca mi-a crescut cifra de afaceri…. si practic am dobandit privilegiul de a castiga mai putin profit (cu 15% am calculat) in conditiile in care mi-am pastrat preturile…. fiindca si asa eram cel mai scump din piata… Ma avantajeaza doar daca fac achizitii mari de capital fix, altfel nu vad cum…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *