Să o luăm cu începutul – eMag deține Black Friday. Nu mă refer la marcă înregistrată ci la deținerea unei poziții în mintea consumatorului. Expresia Black Friday e asociată în mintea consumatorului român cu „reduceri la eMag”.
Din cauza asta eMag își permite multe lucruri, cum ar fi să scadă comisionul oferit afiliaților precum și perioada de recurență. E de porc treaba dar o înțeleg, e logic venind din partea eMag.
Ce nu înțeleg e cum alte magazine, care nu sunt nici pe departe lideri de piață, decid să facă același lucru. Atunci când ești locul 15 pe piață strategia ta ar trebui să fie diferită de strategia celorlalți 14. Sau măcar să faci invers ca eMag-ul, că asta înseamnă o strategie de urmăritor.
Bănuiesc că n-au niciunii nicio strategie, poate nici măcar un departament de marketing și singura idee de marketing pe care o are patronul este …
Alarm, alarm, a dat eMagu’ o bășină!!! Repede, pregătiți-mi castronul de fasole ca s-o dăm și noi!!!
Mi se pare incredibil cum nu înțeleg magazinele online cât de avantajoasă pentru ei este relația asta comercială cu afiliații. Hai să facem un exercițiu de imaginație și să ne închipuim că suntem patroni și avem o firmă oarecare offline.
Dăm un anunț de angajare, vine omul la interviu și îi spunem: nu îți oferim salariu fix, nici asigurare medicală, nici contribuție la pensie sau șomaj, nici mașină de firmă, nici laptop, nici telefon, nici măcar un birou.
– Bun, păi și ce oferiți?
Îți dăm comision din vânzări. Dacă ne aduci clienți și generezi bani pentru firma noastră o să îți dăm 3% peste 2 sau 3 luni, depinde cum putem și noi, că ni-i greu la tăți.
Credeți că ar accepta cineva un job din-ăsta? Credeți că n-ar începe să râdă și cu curul de condițiile astea de angajare?
Și totuși, în online, există oameni care au atâta încredere în capacitatea lor de a aduce clienți și a genera vânzări, fie prin crearea de conținut, fie prin crearea de reclame foarte bine targetate, încât n-au nicio problemă în a accepta condițiile astea.
Și culmea, în ciuda celor enumerate mai sus, reușesc să aibă venituri pe care mulți le invidiază.
Ce face dragul nostru patronache de magazin online atunci?
Trântește îmbufnat castronul de fasole de perete și zbiară printre dinți la angajați: prea mult, le dăm prea mulți bani paraziților ăștia de agenți de vânzări, mai tăiați din comisioane, mai respingeți din ele, mai suprascrieți cookies, faceți push pe mobil că acolo nu facem tracking și nu mai ies comisioane, faceți ceva, orice, numai să nu mai trebuiască să plătim agenții ăștia de vânzări că ne falimentează frate cu veniturile astea pe care ni le aduc.
Lăsând bășcălia la o parte, trebuie să fii mega imbecil să nu-ți convină să-ți plătești agenții de vânzări exclusiv la comision.
MEGA IMBECIL
Sigur, există domenii unde afilierea nu merge așa bine ca în altele, există afiliați care fac spam și diverse mânării dar de asta poți să aprobi sau să respingi afiliați în campania ta, de asta ai TOS, nu e nevoie să fii măgar și să îți bați joc de munca oamenilor.
În fine, să revenim la Black Friday-ul nostru cel de toate zilele. Literalmente, cel de toate zilele. Black Friday în august, Black Friday marțea, Black Friday tot weekend-ul, toată luna, Black Friday non-stop.
De ce? Alți imbecili?
Un ochi neantrenat așa ar putea crede, că sunt imbecili. Dar nu e chiar așa. Spre deosebire de ceilalți, ăștia au departamente de marketing și strategii. Iar când eMag deține un cuvânt atât de puternic în mintea consumatorului, cum e Black Friday, strategia cea mai la îndemână este să încerci să diluezi cuvântul respectiv.
Diluând puterea cuvântului Black Friday (da, sunt 2 cuvinte, whatever), concurenții eMag speră să ducă în derizoriu întreaga idee de Black Friday, să distrugă brandul ăsta care e atuul eMag-ului pentru vânzările de final de an.
E o strategie corectă dpdv marketing dar e „low hanging fruit”, vorba americanului, adică e cea mai evidentă, cea mai la îndemână. Eu nu cred că e cea mai bună soluție dar e o părere personală, accept argumente contrare.
Strategia poate fi combătută foarte ușor de eMag, e de ajuns un slogan extrem de simplu, format din 3 cuvinte magice…
Adevăratul Black Friday
Și gata. S-a terminat. Strategia celorlalți de diluare a Black Friday-ului nu a făcut nimic decât să întărească adevăratul Black Friday. Să creeze o anticipație și mai mare pentru… wait for it… adevăratul Black Friday. Și eMag câștigă din nou.
Pentru că efectul strategiei de diluare a puterii cuvântului Black Friday din mintea consumatorului se întoarce împotriva celor care au pus-o în aplicare, are un efect invers, adică întărește și mai mult ideea că Black Friday înseamnă reduceri la eMag, că ăla e adevăratul Black Friday.
Cred că asumarea unui Black Friday unitar, într-o singura zi (sau weekend), de către toată lumea, este o strategie mult mai bună. Se creează un hype mai mare care, manipulând mai bine emoțiile consumatorului, va genera vânzări mai mari pentru toată lumea. Vezi Black Friday-ul din 2012, primul popularizat, ce bătaie a fost și ce hype a generat.
Pe termen lung, având toate magazinele reduceri de un singur Black Friday, se diluează puterea eMag-ului și Black Friday nu va mai însemna reduceri la eMag ci doar reduceri. Asta e o strategie corectă.
Dar, cum spuneam mai sus, e o părere personală, accept cu plăcere argumente contrare de la specialiștii în marketing.
Deci, dragilor de patroni de magazine online (și offline), ce facem cu Black Friday-ul ăsta?
Îl creștem sau îl distrugem?
Lasă un răspuns