E foarte ușor și ieftin să-ți faci un site de prezentare.
Domenii .com se găsesc la ofertă de la $7 pentru primul an, hosting de la $1 pe luna, instalezi un WordPress din cPanel în doar 2 clickuri, pui o temă, îți creezi 3-4 pagini și bagi 2 paragrafe de text și 3 poze și ai terminat.
Dacă știi deja să umbli prin interfața de administrare WordPress, durează cam 3-4 ore toată treaba. Chiar dacă nu știi dar totuși nu ești complet atehnic, s-ar putea să-ți ia o zi întreagă, poate două.
Și uite-așa, după maxim 2 zile și 70 lei cheltuiți, ai un site de prezentare pentru afacerea ta.
Democratizarea asta a webdesign-ului a făcut posibil ca orice nepot, student „la informatică”, să facă site-uri pe bani de țigări sau chiar gratis. Combinat cu lipsa de viziune de business și cu mentalitatea de tip offline „build it and they will come” s-a ajuns ca prețuri de 200 euro să fie considerate imense pentru site-uri simple de prezentare.
Hai să vedem puțin ce servicii intră în realizarea unui site de prezentare care, să presupunem, vrei să-ți aducă clienți și să-ți crească afacerea și să încercăm să estimăm un preț corect.
Design & Programare
N-am întâlnit până acum pe nimeni să fie 100% mulțumit de o temă WordPress așa cum e ea în demo. Asta pentru că e imposibil ca dezvoltatorul temei să fi făcut tema fix pe nevoile tale, temele sunt făcute generale pentru a putea fi folosite pe un număr cît mai mare de site-uri. Există și teme WordPress create special pentru un anumit domeniu de business dar și acolo e nevoie de modificări.
Deci toată teoria că pui o temă WordPress și gata, ai site, e un mit. Niciodată nu funcționează așa. Cel mai probabil vei avea nevoie de personalizări (design & programare) ca să ajungă site-ul la o formă care să te mulțumească.
Consultanță
Nevoile pe care crezi că le ai și ideile pe care le ai despre cum ar trebui să arate site-ul tău de prezentare sunt de cele mai multe ori eronate, bazate pe niște presupuneri care nu au nicio bază reală.
Ai nevoie de cineva cu experiență în online, cineva care să-ți domolească tendința de a construi site-ul pentru propria ta plăcere și să te ajute să înțelegi că trebuie să-l creezi pentru clienți, pentru ca oamenii să interacționeze cu el.
Copywriting
Fiecare cuvânt de pe site trebuie să adere la obiectivul de business al site-ului. Să creezi conținut pentru site este ca și cum ai scrie o reclamă pentru TV – în 30 de secunde trebuie să delimitezi publicul țintă, să-l ajuți să-și conștientizeze o nevoie, să-i arăți beneficiile, să-i demonstrezi cum produsul/serviciul tău îi acoperă nevoia, să poziționezi produsul în mintea consumatorului.
Pe site nu ai o limită de 30 secunde ca la reclame însă ai o limită a atenției vizitatorului, limită care este în continuă scădere. Din această cauză trebuie să exprimi cât mai multe cu cât mai puține cuvinte, frazele să fie ușor de parcurs și de înțeles iar site-ul tău să se încarce cât mai repede.
Vizitatorii caută informație, caută răspunsuri, așa că trebuie să te gândești la fiecare întrebare/nelămurire pe care ar putea s-o aibă vizitatorii despre firmă/produse/servicii și să introduci pe site conținut care să ofere răspunsuri.
Performanța
Un aspect care este foarte des trecut cu vederea, performanța înseamnă ca site-ul tău să se încarce repede (de preferabil sub 2-3 secunde) și să poată susține mai mult trafic fără să pice.
Viteza te ajută să oferi o mai bună experiență de navigare vizitatorilor, să ai un bounce rate mai mic, mai multe afișări, mai multe conversii, o poziționare mai bună în Google. Scalabilitatea te ajută să economisești bani, să nu trebuiască să plătești mai mult pe hosting de fiecare dată când îți crește puțin traficul.
Usability
Încă un aspect deseori neglijat în dauna frumuseții, usability se referă la cât de ușor interacționează vizitatorul cu site-ul tău de prezentare. Butoanele trebuie să arate ca niște butoane, linkurile să fie bine delimitate față de textul normal, elementele site-ului să reacționeze așa cum se așteaptă vizitatorul să reacționeze atunci când interacționează cu ele, fontul să nu fie prea mic (în special pentru publicul țintă mai în vârstă), site-ul să se afișeze corect pe mobil, etc…
De exemplu, acum câțiva ani i-am făcut un site verișoarei mele, kinetoterapeut. Am rugat-o pe mama, care are 65 ani, să intre pe site, să gasească prețurile pentru masaj terapeutic, să afle locația cabinetului și să-și facă o programare. Am stat în spatele ei și m-am uitat cum interacționează cu site-ul și cât de repede (din cât mai puține clickuri) îndeplinește sarcina.
Fiecare pagină a site-ului trebuie să aibă un obiectiv deci fiecare pagină trebuie optimizată ca să-i fie cât mai ușor vizitatorului să îndeplinească obiectivul respectiv.
Și uite-așa, încet-încet, intrăm în zona de optimizare a ratei de conversie.
Optimizare rată de conversie
Dacă îți intră 100 de vizitatori pe site și unul singur duce la sfârșit o sarcină (te contactează, se abonează, te sună, completează un formular, etc…) înseamnă că ai o rată de conversie de 1%.
Pentru a îmbunătăți rata de conversie ai nevoie să aduci cel puțin 100 de vizitatori eligibili pe site (din publicul tău țintă) prin Adwords, Facebook Ads, să le înregistrezi/urmărești sesiunile și să analizezi cum interacționează cu site-ul.
Această analiză te ajută să redesenezi, realiniezi sau rearanjezi elementele de pe site pentru a face cât mai ușoară utilizarea site-ului și ducerea la bun sfârșit a sarcinilor de către vizitatori.
SEO on-page
Asta nu înseamnă să-ți umpli paginile site-ului cu „termopane Brăila, Brăila termopane, termopane ieftine Brăila” și-așa mai departe.
SEO n-ar trebui să intre în conflict cu partea de copywriting, textele de pe site trebuie scrise pentru oameni nu pentru Google, recitește paragraful Copywriting de mai sus.
Este important ca site-ul să aibă o structură și o ierarhizare coerentă, să le fie ușor roboțeilor Google să-l parcurgă și indexeze, să ai titluri, descrieri și conținut relevant pe fiecare pagină, nume, titluri și descrieri relevante pentru imagini, robots.txt, sitemap.xml, implementare microdata dacă e cazul.
Greșeala făcută de multă lume este să considere SEO ca pe un scop în sine. SEO nu e un scop/obiectiv ci doar o modalitate de a aduce vizitatori pe site. Vizitatorii pot veni prin SEO, prin Adwords, prin Facebook, Twitter sau orice altă metodă, important e ce fac ei odată ce au ajuns pe site.
Găsesc ei pe site ceea ce caută? Este site-ul un vânzator destul de bun încât să-i convingă să cumpere?
Ăsta e secretul în realizarea unui site de prezentare, tu, ca proprietar de business, de fapt nu îți construiești un site ci îți construiești un vânzător.
Alte servicii
Instalare WordPress, temă, pluginuri, configurare temă, pluginuri, creare/adăugare logo, creare pagini, creare/configurare meniuri, prelucrare poze, introducere conținut în pagini, configurare widgeturi, mutare pe server live, testare formulare de contact, trimitere/primire mailuri, etc…
S-ar putea să omit multe, sunt o mulțime de mărunțișuri de făcut și detalii de pus la punct.
Toate serviciile de mai sus presupun multă muncă, și vorbim aici de muncă de înaltă calificare, oameni cu cel puțin 3-4 ani de experiență în online, development, marketing, copywriting și o colaborare și comunicare constantă între proprietar și echipa care face site-ul.
Din experiența mea proprie, durează cel puțin 30 de ore să faci un site. Și asta pornind de la o temă WordPress gata făcută pe care doar s-o personalizezi, nu de la zero, și fără teste de optimizare a ratei de conversie.
Cred că o medie de 40-50 ore ar fi o estimare destul de corectă.
Dacă trăiești în Pakistan, cu încă 8 oameni în casă, și vă descurcați cu 100 euro pe lună, atunci 10 euro/oră e un tarif excelent de luat în considerare. Asta înseamnă că un site de prezentare eficient ar costa în jur de 400-500 euro.
Dacă trăiești în vest, probabil $50/oră ar fi un tarif mai nimerit. Ceea ce ar însemna că un site de prezentare ar costa în jur de $2500.
NOTĂ – gândindu-mă mai bine, estimarea asta cred că e greșită pentru că nu cunosc specialiști WordPress din afară care să construiască site-uri sub $1500, și asta doar cost pentru development și introducerea conținutului pus la dispoziție de către client, fără copywriting, fără consultanță, fără optimizarea ratei de conversie, fără SEO, fără optimizări de performanță. La serviciile complete descrise mai sus, probabil ne-am duce undeva în $10.000-15.000.
În fine, cât costă in România? Că asta e important, nu?
Prețul mediu ar fi cam 25-30 euro/oră deci un cost pentru realizarea site-ului de aproximativ 1500 euro.
Așadar, când vedeți oferte de site-uri la 100 euro înseamnă că ceva lipsește și, de cele mai multe ori, e exact acel ceva care face diferența.
Asta nu înseamnă că cei care fac site-uri pentru 100 euro nu ar fi oameni ok sau profesioniști. Ideea e să înțeleagă toată lumea că nu se pot oferi prea multe servicii care să facă diferența în banii ăia.
Pentru că lumea îmi lasă mesaje cu cereri de ofertă – eu nu construiesc site-uri, vă pot ajuta doar cu următoarele servicii:
- web hosting
- optimizări de performanță pentru WordPress
- teme WordPress
Alți oameni care vă pot ajuta:
- Ameya Solutions – development, WordPress, WooCommerce
- Advertica – marketing, web development, WordPress
- Vali Petcu – consultanță, usability, optimizare WordPress
- Mediawrite – content marketing, copywriting
- Webgrade – design, development, mentenanță
- SimpluMedia – site-uri de prezentare, administrare, mentenanță
- Very Creative – web development, design, WordPress
- Adrian Monoranu – marketing, consultanță
- Olivian Breda – SEO on-page
- WebEfficient – agenție de servicii web și online marketing
Lasă un răspuns