Cât costă un site de prezentare eficient

E foarte ușor și ieftin să-ți faci un site de prezentare.

Domenii .com se găsesc la ofertă de la $7 pentru primul an, hosting de la $1 pe luna, instalezi un WordPress din cPanel cu Softaculous în doar 2 clickuri, pui o temă, îți creezi 3-4 pagini și bagi 2 paragrafe de text și 3 poze și ai terminat.

Dacă știi deja să umbli prin interfața de administrare WordPress, durează cam 3-4 ore toată treaba. Chiar dacă nu știi dar totuși nu ești complet atehnic, s-ar putea să-ți ia o zi întreagă, poate două.

Și uite-așa, după maxim 2 zile și 70 lei cheltuiți, ai un site de prezentare pentru afacerea ta.

Democratizarea asta a webdesign-ului a făcut posibil ca orice nepot, student „la informatică”, să facă site-uri pe bani de țigări sau chiar gratis. Combinat cu lipsa de viziune de business și cu mentalitatea de tip offline „build it and they will come” s-a ajuns ca prețuri de 200 euro să fie considerate imense pentru site-uri simple de prezentare.

Hai să vedem puțin ce servicii intră în realizarea unui site de prezentare care, să presupunem, vrei să-ți aducă clienți și să-ți crească afacerea și să încercăm să estimăm un preț corect.

Design & Programare

N-am întâlnit până acum pe nimeni să fie 100% mulțumit de o temă WordPress așa cum e ea în demo. Asta pentru că e imposibil ca dezvoltatorul temei să fi făcut tema fix pe nevoile tale, temele sunt făcute generale pentru a putea fi folosite pe un număr cît mai mare de site-uri. Există și teme WordPress create special pentru un anumit domeniu de business dar și acolo e nevoie de modificări.

Deci toată teoria că pui o temă WordPress și gata, ai site, e un mit. Niciodată nu funcționează așa. Cel mai probabil vei avea nevoie de personalizări (design & programare) ca să ajungă site-ul la o formă care să te mulțumească.

Consultanță

Nevoile pe care crezi că le ai și ideile pe care le ai despre cum ar trebui să arate site-ul tău de prezentare sunt de cele mai multe ori eronate, bazate pe niște presupuneri care nu au nicio bază reală.

Ai nevoie de cineva cu experiență în online, cineva care să-ți domolească tendința de a construi site-ul pentru propria ta plăcere și să te ajute să înțelegi că trebuie să-l creezi pentru clienți, pentru ca oamenii să interacționeze cu el.

Copywriting

Fiecare cuvânt de pe site trebuie să adere la obiectivul de business al site-ului. Să creezi conținut pentru site este ca și cum ai scrie o reclamă pentru TV – în 30 de secunde trebuie să delimitezi publicul țintă, să-l ajuți să-și conștientizeze o nevoie, să-i arăți beneficiile, să-i demonstrezi cum produsul/serviciul tău îi acoperă nevoia, să poziționezi produsul în mintea consumatorului.

Pe site nu ai o limită de 30 secunde ca la reclame însă ai o limită a atenției vizitatorului, limită care este în continuă scădere. Din această cauză trebuie să exprimi cât mai multe cu cât mai puține cuvinte, frazele să fie ușor de parcurs și de înțeles iar site-ul tău să se încarce cât mai repede.

Vizitatorii caută informație, caută răspunsuri, așa că trebuie să te gândești la fiecare întrebare/nelămurire pe care ar putea s-o aibă vizitatorii despre firmă/produse/servicii și să introduci pe site conținut care să ofere răspunsuri.

Performanța

Un aspect care este foarte des trecut cu vederea, performanța înseamnă ca site-ul tău să se încarce repede (de preferabil sub 2-3 secunde) și să poată susține mai mult trafic fără să pice.

Viteza te ajută să oferi o mai bună experiență de navigare vizitatorilor, să ai un bounce rate mai mic, mai multe afișări, mai multe conversii, o poziționare mai bună în Google. Scalabilitatea te ajută să economisești bani, să nu trebuiască să plătești mai mult pe hosting de fiecare dată când îți crește puțin traficul.

Usability

Încă un aspect deseori neglijat în dauna frumuseții, usability se referă la cât de ușor interacționează vizitatorul cu site-ul tău de prezentare. Butoanele trebuie să arate ca niște butoane, linkurile să fie bine delimitate față de textul normal, elementele site-ului să reacționeze așa cum se așteaptă vizitatorul să reacționeze atunci când interacționează cu ele, fontul să nu fie prea mic (în special pentru publicul țintă mai în vârstă), site-ul să se afișeze corect pe mobil, etc…

De exemplu, acum câțiva ani i-am făcut un site verișoarei mele, kinetoterapeut. Am rugat-o pe mama, care are 65 ani, să intre pe site, să gasească prețurile pentru masaj terapeutic, să afle locația cabinetului și să-și facă o programare. Am stat în spatele ei și m-am uitat cum interacționează cu site-ul și cât de repede (din cât mai puține clickuri) îndeplinește sarcina.

Fiecare pagină a site-ului trebuie să aibă un obiectiv deci fiecare pagină trebuie optimizată ca să-i fie cât mai ușor vizitatorului să îndeplinească obiectivul respectiv.

Și uite-așa, încet-încet, intrăm în zona de optimizare a ratei de conversie.

Optimizare rată de conversie

Dacă îți intră 100 de vizitatori pe site și unul singur duce la sfârșit o sarcină (te contactează, se abonează, te sună, completează un formular, etc…) înseamnă că ai o rată de conversie de 1%.

Pentru a îmbunătăți rata de conversie ai nevoie să aduci cel puțin 100 de vizitatori eligibili pe site (din publicul tău țintă) prin Adwords, Facebook Ads, să le înregistrezi/urmărești sesiunile și să analizezi cum interacționează cu site-ul.

Această analiză te ajută să redesenezi, realiniezi sau rearanjezi elementele de pe site pentru a face cât mai ușoară utilizarea site-ului și ducerea la bun sfârșit a sarcinilor de către vizitatori.

SEO on-page

Asta nu înseamnă să-ți umpli paginile site-ului cu „termopane Brăila, Brăila termopane, termopane ieftine Brăila” și-așa mai departe.

SEO n-ar trebui să intre în conflict cu partea de copywriting, textele de pe site trebuie scrise pentru oameni nu pentru Google, recitește paragraful Copywriting de mai sus.

Este important ca site-ul să aibă o structură și o ierarhizare coerentă, să le fie ușor roboțeilor Google să-l parcurgă și indexeze, să ai titluri, descrieri și conținut relevant pe fiecare pagină, nume, titluri și descrieri relevante pentru imagini, robots.txt, sitemap.xml, implementare microdata dacă e cazul.

Greșeala făcută de multă lume este să considere SEO ca pe un scop în sine. SEO nu e un scop/obiectiv ci doar o modalitate de a aduce vizitatori pe site. Vizitatorii pot veni prin SEO, prin Adwords, prin Facebook, Twitter sau orice altă metodă, important e ce fac ei odată ce au ajuns pe site.

Găsesc ei pe site ceea ce caută? Este site-ul un vânzator destul de bun încât să-i convingă să cumpere?

Ăsta e secretul în realizarea unui site de prezentare, tu, ca proprietar de business, de fapt nu îți construiești un site ci îți construiești un vânzător.

Alte servicii

Instalare WordPress, temă, pluginuri, configurare temă, pluginuri, creare/adăugare logo, creare pagini, creare/configurare meniuri, prelucrare poze, introducere conținut în pagini, configurare widgeturi, mutare pe server live, testare formulare de contact, trimitere/primire mailuri, etc…

S-ar putea să omit multe, sunt o mulțime de mărunțișuri de făcut și detalii de pus la punct.

Toate serviciile de mai sus presupun multă muncă, și vorbim aici de muncă de înaltă calificare, oameni cu cel puțin 3-4 ani de experiență în online, development, marketing, copywriting și o colaborare și comunicare constantă între proprietar și echipa care face site-ul.

Din experiența mea proprie, durează cel puțin 30 de ore să faci un site. Și asta pornind de la o temă WordPress gata făcută pe care doar s-o personalizezi, nu de la zero, și fără teste de optimizare a ratei de conversie.

Cred că o medie de 40-50 ore ar fi o estimare destul de corectă.

Dacă trăiești în Pakistan, cu încă 8 oameni în casă, și vă descurcați cu 100 euro pe lună, atunci 10 euro/oră e un tarif excelent de luat în considerare. Asta înseamnă că un site de prezentare eficient ar costa în jur de 400-500 euro.

Dacă trăiești în vest, probabil $50/oră ar fi un tarif mai nimerit. Ceea ce ar însemna că un site de prezentare ar costa în jur de $2500.

NOTĂ – gândindu-mă mai bine, estimarea asta cred că e greșită pentru că nu cunosc specialiști WordPress din afară care să construiască site-uri sub $1500, și asta doar cost pentru development și introducerea conținutului pus la dispoziție de către client, fără copywriting, fără consultanță, fără optimizarea ratei de conversie, fără SEO, fără optimizări de performanță. La serviciile complete descrise mai sus, probabil ne-am duce undeva în $10.000-15.000.

În fine, cât costă in România? Că asta e important, nu?

Prețul mediu ar fi cam 25-30 euro/oră deci un cost pentru realizarea site-ului de aproximativ 1500 euro.

Așadar, când vedeți oferte de site-uri la 100 euro înseamnă că ceva lipsește și, de cele mai multe ori, e exact acel ceva care face diferența.

Asta nu înseamnă că cei care fac site-uri pentru 100 euro nu ar fi oameni ok sau profesioniști. Ideea e să înțeleagă toată lumea că nu se pot oferi prea multe servicii care să facă diferența în banii ăia.

Pentru că lumea îmi lasă mesaje cu cereri de ofertă – eu nu construiesc site-uri, vă pot ajuta doar cu următoarele servicii:

Alți oameni care vă pot ajuta:

  1. Foarte realist, Andrei. Asa mi-as dori sa inteleaga si „antreprenorii” din Romania ca nu e usor sa faci un site eficient… si mai ales ca le trebuie un profesionist, nu un amator ca mine. Dar ei prefera un amator, pe care sa-l plateasca mai putin. In fine… Cu ocazia asta vreau sa-ti multumesc pentru hosting, pentru tema de WordPress si pentru ajutor. Foarte faina tema, simpla, usor de utilizat si pune in evidenta exact ce trebuie. Succes in continuare si, mai ales, clienti faini!

  2. Bun insight-ul, acum am si eu habar despre subiectele pe care ar trebui sa le abordez atunci cand vorbesc cu cineva despre realizarea unui site. Bine, cand va fi nevoie dar deja te-am bookmark-uit. Mersi!

  3. Pot sa zic ca sunt de acord cu tine, clientii, cand le zici adevaratele preturi ale web design-ului profesional, stramba din nas. Daca le zici ce le oferi tu, si ce le ofera „baietii” din colt, se uita la bani si aleg baietii din colt. Tomai de aceea trebuie sa ai preturi nici mari cat trebuie, nici mici ca a turmei de „baieti”.

    1. Cred ca ideal ar fi sa ai o structura modulara de preturi, adica sa nu ai un singur pret per total creare site, ci fiecare serviciu sa aiba pretul lui si clientul sa-si dea seama astfel ce servicii intra in realizarea site-ului si sa aleaga ce doreste.

  4. Bai prietene aproape ma convinsesei sa vin cu hostingul la tine, ca na am zis ca decat sa dau banii la bucuresteni mai degraba ii dau unui bacauan de-al meu, da cand m-am uitat pe simplenet-ul tau m-am lasat pagubas fratioare…
    Pai tu imi ceri pe un an pt inregistrare domeniu.ro 59 lei, in conditiile in care toti vand domenii.ro pe viata cu 30 si ceva de euro… asta e hotie pt prosti… ca sa nu mai zic ca vrei pe luna aprox. 3 euro in conditiile in care aproape toti merg cu 2 euro sau chiar sub pt acelasi tip de pachet…
    lasa-ma fratioare…

    1. 1. Compari mere cu pere. Una e înregistrarea anuală și alta e înregistrarea pe perioadă nedeterminată.
      2. Nu te obligă nimeni să cumperi nimic, dacă serviciul nostru nu e pentru tine e ok, nu e nicio supărare.

  5. Buna ziua si felicitari pentru articol!
    In ce conditii pot reproduce materialul dvs pe site-ul meu sau in relatia directa cu clientii mei?

    Va multumesc

  6. Frumos articol si foarte apropiat de adevar. Un site de prezentare trebuie sa vina la pachet cu tot ce ai descris, dar din cauza unor „nepoti” a trebuit ca fiecare programator sa faca preturi separate pentru fiecare serviciu, inclusiv in cazul meu.

    Mai mult de atat, un site de prezentare facut in 3 ore va aduce mai mult feed-back negativ ..

    Eu insumi prezint clientilor toate optiunile, dupa care ii las sa aleaga ce vor.

    Felicitari pentru articol!

  7. Cat costa un website in 2016? Tariful pentru o pagina de internet construita acum in WordPress de echipa 7donkeys.eu este de numai 350 lei. Suna acum la 0734423393 sau scrie la adresa de email seven.donkeys@yahoo.com si comanda un web site de prezentare sau un site web business, cu un web design modern, responsive, clean, UI / UX friendly in cadrul platformei WordPress. De asemenea, tot aici putem construi pentru tine un magazin online performant, care sa asigure dezvoltarea rapida a vanzarilor si a afacerii tale in mediul online. Tariful pentru un magazin online de ultima generatie, cu optimizari SEO on-page si off-page, este de 800 lei. Contacteaza-ne acum pentru a comanda un site web de prezentare sau un magazin online: http://www.7donkeys.eu – Persoana de contact: Marius Spînu.

    1. Marius, Marius… aşa se pare că şi tu faci parte din echipa meşterilor care dau preţurile în jos, ca să căştige clienți. Strategia aleasă lucrează împotriva ta pe termen lung. Despre „profesionalismul” tău vorbeşte faptul că ai email de Yahoo…

  8. Atata timp cat discutia se pune pe pret, e mai greu. Serviciile adaugate vin mereu cu un cost si se intampla cateodata ca anumiti clienti sa nu vada acest aspect. Adica, vorba aia, cum sa iei 800-900 de euro sa zicem pe un site bazat pe templateuri si pe un engine open source, nu? Valoarea profesionistului din spate se va vedea pe termen mediu lung. Am scris si noi despre subiectul acesta, e un topic ce genereaza frustrari cateodata 🙂 Felicitari pentru articol!

  9. Ce garantezi tu la banii astia? Cate site-uri ai facut tu si ai incasat banii astia? De 1500 Euro trebuie sa-mi garantezi ceva, nu-i asa?
    Acesta este un articol doar pentru motoarele de cautare, si nimic mai mult. Multe cuvinte cheie, pompos scris, cu o tenta de aroganta MAXIMA as putea spune.
    Inca ceva, 3 euro pe luna host?
    Mama lui Stefan cel Mare

    1. Iti spun sigur ce-ti poate garanta: serviciile de acest tip, nu sunt pentru oameni ca tine!
      Omul iti spune clar in tot articolul ca dezvoltara unui site costa timp, iar fiecare este liber sa-si evalueze timpul cum vrea. Atat ca developer ..cat si
      ca potential client: tu alegi de unde cumperi, cu cine lucrezi si cat face acel „timp” pentru tine.

      @Andrei: extraordinar articol!

  10. Adevarul e ca majoritatea nu au timp si chef sa stea sa asculte prea multe explicatii ca ii faci aia si aialalta si asa si pe dincolo. Cei mai multi vor rapid o oferta de pret. Daca ar intelege ca costul si valoarea unui website sunt 2 lucruri total diferite probabil ca nu ar mai stramba atata din nas cand le zici un pret.

    PS: Felicitari Andrei pt. serviciul de hosting, am 5 site-uri wp la Simple Net. Dupa ce am patit cu Namebox probabil o sa le mut pe toate la voi 🙂

    PPS: Se pot face mai multe conturi de host pe aceeasi firma si platite cu acelasi card? Mersi.

    1. Eu cred ca trebuiesc mult mai multe articole de genu astuia pentru ca asa cum zice si Filip sunt prea multi care nu au chef sa asculte explicatiile developerilor. Cel mai bine sa existe articole de genul asta care sa le explice cum stau lucrurile si la ce sa se astepte cand dau o comanda de un site. Cred ca asta lipseste in Romania: Educarea clientului.

  11. Salut. Foarte bun articolul! Scurt si la obiect pentru cei care vor sa se initieze in lumea desenului web. Spor la treaba si mult success celor care vor incepe.

  12. Mai exista web devs care lucreaza pentru Romania?
    Si daca da , de ce?!
    Mi se pare extrem de ciudat in conditiile in care majoritatea clientilor de aici nu au o minima educatie in domeniu.
    Pierdere de timp.

  13. Am incercat toate linkurile celor care ofera site-uri ieftine in comenturile tale, nici unul nu mai e pe piata.
    Asta spune ceva: raman in piata numai cei care au un pret decent si ofera ceva in schimb.
    Foarte bun articolul chiar daca e din 2015!

  14. Chiar daca este din 2015, articolul inca este valid si corect si in 2019. Inca sunt destule oferte de creare website pentru 100-200 euro si probabil inca au cel mai mare succes. Inca nu suntem pregatiti sa platim cat trebuie pentru ceva ce ne ajuta cu adevarat, desi este mai scump la inceput.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

un-mar
Up Next:

De ce e Windows 10 gratuit sau Genialitatea marketingului Apple

De ce e Windows 10 gratuit sau Genialitatea marketingului Apple