Despre costuri, garanții și profesionalism

Am primit recent un comentariu la articolul despre operația de deviație de sept legat de costuri, mai exact de faptul că doctorii îți iau cât pot de pe tine, fiecare întâlnire, fiecare pastilă, bagi bani de fiecare dată.

Nu e prima dată când aud argumentația asta, câteodată chiar de la oameni care ar trebui să înțeleagă logica pentru că au și ei afaceri similare.

Plecând de la asta, am sărit dintr-o idee în alta în cele ce urmează…

De ce unele lucruri costă mai mult iar altele mai puțin

Ideea e că unele afaceri sunt mai scalabile iar altele mai puțin scalabile.

De exemplu la noi la găzduire putem să scalăm foarte mult cu software, automatizări, standardizări, proceduri, self-help pentru clienți. Chestiile astea ne ajută să nu cheltuim timp, care e resursa cea mai scumpă.

Printre altele, e un motiv pentru care găzduirea shared e un serviciu ieftin.

În alte domenii nu ai cum să faci afaceri fără să cheltui timp.

Doctorii, maseurii, protezistele de unghii, împletitoarele de păr, antrenoarele de fitness etc… toți trebuie să cheltuie timp. Dacă îi pune la pat o boală, nu produc nimic în alea 2 săptămâni. Afacerea lor nu produce nimic fără ei.

Timpul e finit.

Pe termen scurt, pot să tragă de ei și să lucreze 10-12 ore pe zi ca să facă mai mulți bani, dar pe termen lung nu pot susține mai mult de 6-8 ore de muncă pe zi.

De aia trebuie să scoată maximum de bani din orele alea.

E normal ca fiecare consultație să coste, e normal să nu fie incluse în costul operației, e normal să se factureze fiecare minut în care îl ții pe un om ocupat.

De ce nu există garanții chiar dacă dai bani mulți

Credem că e normal ca serviciile ieftine să vină fără garanții, cum ar fi la noi găzduirea shared care e best-effort, nu e nimic garantat.

Raportându-ne la asta, trăim cu impresia că serviciile scumpe ar trebui să fie garantate, că de asta sunt scumpe, nu?

Există într-adevăr cazuri în care serviciile sunt scumpe pentru că sunt oferite prin contract unele garanții. Dar de cele mai multe ori sunt scumpe din alte motive, cum ar fi costurile mari (timp, specializare ridicată).

Am făcut operație la nas de 3500 de euro, m-au pus să semnez că e best-effort, nu garantează nimic, nu-i trag la răspundere dacă merge ceva rău.

Mi-a luat foc din senin un Polo vechi de 15 ani, unui fotbalist i-a luat foc din senin un Ferrari vechi de o lună.

Deci nu, lucrurile scumpe nu sunt garantate. Nu există perfecțiune, nu există garanții.

Este responsabilitatea fiecărui consumator să se informeze despre produsele și serviciile pe care vrea să le achiziționeze, să-și asume responsabilitatea pentru îngrijirea și mentenanța lor și să accepte că s-ar putea să nu fie perfecte.

De ce profesioniștii costă mai mult decât neprofesioniștii

Dincolo de argumentul evident că au mai multă experiență și știu mai multe pe domeniul lor, profesioniștii trebuie să ceară mai mulți bani pentru că, fiind profesioniști, pierd mai mulți clienți și bani decât neprofesioniștii.

Acționând profesionist, pierzi bani.

Spui adevărul, pierzi clientul și banii. Încerci să educi clientul, pierzi clientul și banii. Încerci să responsabilizezi clientul, ghici ce?

Nu-i pierzi pe toți, dar pierzi mai mulți decât pierde unul care îi zice clientului ce vrea să audă despre ce vrea să primească – mult, ieftin, bun, garantat 100%, perfect.

Astfel, un profesionist nu poate fi și profesionist și mass-market în același timp. N-o să poată avea mai mulți clienți, mai multă cotă de piață decât un neprofesionist.

Un profesionist va fi mereu de nișă. Iar un produs/serviciu de nișă e mai scump decât unul mass-market.

7 răspunsuri la “Despre costuri, garanții și profesionalism”

  1. Că zici de segmentul tău de piață.. găzduirea, te-ai nișat pe găzduire wp, corect, dar când ceri unui client 30 euro/lună pentru managed, clar o să zică că e tras pe sfoară, dar el nu știe ce îi oferi față de gigel care face marketing și reclamă pentru găzduire wp, dar el nici n-are habar ce este un Litespeed, cum funcționează unele tehnologii, sau cu apare un server care-l pui într-un rack. La fel și cu web design-ul, sunt destui clienți care se duc la mai ieftin fiindcă nu pun preț pe ceea ce faci tu, și zic că ce faci tu fac alți 100 mai ieftin, dar ăia, de fapt nu oferă profesionalism și mii de ore muncite să ajungă unde sunt.

  2. diferenta intre un medic si un mecanic (ca o paralela la faptul ca cer mult pentru ceea ce fac) incearca sa schimbi uleiul la o masina cu motorul pornit.

  3. M-am gândit și la asta dar logica mă năucește: dacă sunt nișă, ei când fac foamea, când au perioadele când n-au clienți?

    Logică, nu? De unde și percepția că ești furat: zic că sunt profesioniști dar bagă mereu, des & cu consistență.
    Deci, mincinoși.

    • Odată ce îți faci o reputație, vei fi mereu ocupat, vei avea mereu clienți. Exceptând perioadele de forță majoră, gen pandemia de acum, cred că profesioniștii au mereu de lucru, nu rămân fără clienți.

  4. Bun si ieftin fireste este un vis … dar …
    1 – sa incluzi in contract 3 controale gratuite dupa interventie si sa le comprimi in prima saptamana fara doctor specialist doar toaletare neinvaziva posibila si conversatie iar dupa 2 sapt sa vina specialisti contracost foarte pipărat când puteau acele trei controale să se întindă pe o lună cu specialist …
    2- să vinzi conditionat de prestatie calciu și alte vitamine care puteau fi luate de la farmacia Tei cu maxim 50 RON și să le vinzi cu 800 RON pretinzând că neapărat trebuie luate acelea de la ei dacă vrei să face intervenția si să picături de nas care la Laboratorul din Bacău costă șase lei cu 50 RON dacă tu numești asta supraspecializare eu….
    3 – Să faci apologia timpului prețios și o paralelă între tine care ești un anonim operator de domenii și un doctor specialist care într-adevăr face lucruri extraordinare nu face decât să pună în ridicol toată dezbaterea și să indice că de fapt faci o publicitate mascata care în mod sigur nu este plătită ca doctorii au un singur sens pentru bani dar probabil ești din familie sau ai alte interese …
    O zi frumoasă !

    • Îmi pare rău dacă articolul te-a supărat, nu o lua personal, nu asta a fost intenția. Nu apăr pe nimeni, doar încerc să explic unele chestii.

      E dreptul tău să alegi cum îți cheltui banii, e dreptul tău să fii nemulțumit de cum ți-ai cheltuit banii, e dreptul tău să vrei mai mult pentru banii tăi.

      În căutarea optimizării, e drept că unii se duc într-o extremă și pare că vor să-ți ia toții banii pe care-i ai, acționând neprofesionist și nu în interesul clientului. Articolul e despre modul general în care funcționează serviciile astea, nu despre cazurile particulare cum e și al tău, care înțeleg că a fost o experiență negativă și îmi pare rău.

      Articolul nu e despre importanța unui domeniu sau altul, e clar că medicina e mai importantă decât găzduirea web. Indiferent de domeniu și de importanța lui, poți fi profesionist sau neprofesionist.

  5. Nu sunt nemultumit. Doar că profesioniștii sunt și ei oameni și lăcomia chiar profesionistă e deranjantă sper să devii un profesionist care să nu uite asta.
    Bafta !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.