4 argumente prin care oamenii încearcă să te facă să muncești gratis

Sau mai pe scurt – fuck you, pay me!

Dacă lucrați în online și prestați diverse servicii, sigur v-ați întâlnit cu ele din partea potențialilor clienți.

Ajută-mă gratuit că eu n-am bani

Dacă ăsta ar fi un argument logic atunci toată lumea ar avea Lamborghini.

S-ar duce la reprezentanță, cât costă sărăcia asta pe mov? 150.000 de euro. A, n-am bani, sunt sărac, am salariu mic, suntem la început, e greu. Aaa, ok, păi de ce n-ați spus așa din prima, domnu, e gratis pentru dvs, s-o conduceți sănătos.

Nu se întâmplă așa, nu?

Pentru că e anormal și ilogic să vii cu argumentul ăsta când cumperi ceva, că n-ai bani. Asta e problema ta. De ce vrei să îmi transferi mie problema ta?

Nu e corect să nu-ți asumi responsabilitatea și să vrei să o transferi altcuiva.

Vrei să faci un site, o afacere online dar nu vrei să investești în ea. Vrei să investesc eu? De ce? Îmi dai dividende, suntem parteneri în afacere? De ce aș investi? Dacă tu însuți nu ai încredere să investești în site-ul tău, de ce aș investi eu? Nu ți se pare incorect, nu ți se pare lipsit de respect să mă pui să fac asta?

Se pare că nu.

Chestia asta cu „am o resposabilitate dar nu mi-o asum, o transfer altcuiva” e una generalizată în societate. Când Mark lasă BMW-ul în mijlocul drumului că are treabă fix acolo „doar 2 secunde”, exact asta face – are responsabilitatea să-și găsească parcare dar nu-și asumă, e mai ușor să transfere problema celorlalți participanți la trafic. Să găsească ei spațiu ca să mă ocolească, să se descurce, e problema lor de-acuma.

Ajută-mă gratis că eu nu știu să fac

Păi fix de aia trebuie să plătești pe altcineva să facă, pentru că tu nu știi.

N-are logică argumentul ăsta, că dacă nu știi să faci ceva, trebuie să-ți facă altcineva gratis. Dacă ar avea logică, n-ar mai exista nicio meserie pe lume, toată lumea s-ar mulțumi să nu învețe nimic niciodată.

Nici eu nu știu să-mi operez singur fisura de menisc dar ăsta nu e un motiv să mă opereze cineva gratuit. Cum ar fi să mă duc la un spital privat și să-i rog să mă opereze gratis pentru că eu nu mă pricep să operez.

Nu sună ridicol? Sună, de aia nimeni nu zice asta în offline dar în online a devenit ceva absolut normal să ceri altor oameni să facă chestii în locul tău, gratuit, pentru că tu nu te pricepi.

„Nu știu, nu mă pricep” nu e un argument logic, e doar o frică, o delăsare și o victimizare care ar putea fi depășite foarte ușor cu puțină ambiție.

Mi-e rușine mie de rușinea care ar trebui să le fie oamenilor când aud fraza asta. Chiar să nu ai niciun pic de ambiție? Să te complaci așa la nesfârșit în postura de victimă?

Ajută-mă gratis că doar nu fac bani cu site-ul, e hobby

Din nou, argumentul că tu nu faci bani cu site-ul nu are nicio logică.

Nici eu nu fac bani cu chiuveta din baie dar dacă mi se sparge o țeavă trebuie să-l plătesc pe instalator.

Mi se pare ridicol și ilogic cum se folosesc argumentele astea pentru servicii online dar nu le-am auzit niciodată pentru servicii offline. De câte ori i-ați spus unui instalator să vă repare țevile gratuit că doar nu faceți bani cu chiuveta, e doar un hobby de-al vostru să vă spălați.

Nu cred că s-a întâmplat vreodată. Sună ridicol. Și totuși, nu cred să existe cineva care să presteze servicii online de orice fel (hosting, SEO, marketing, promovare, content etc) care să nu fi auzit argumentul ăsta măcar o dată de la un „client”.

De ce? Care e logica omului când vine cu argumentul ăsta?

Cu toți avem hobby-uri, unii se duc la ski, alții cu bicicleta, e hobby-ul tău, asumă-ți-l. De ce consideri că e logic și normal ca altcineva să-ți susțină financiar hobby-ul TĂU?

Nu ți se pare o chestie penibilă? Nu e cerșetorie?

Ajută-mă gratis, doar cât îți ia, 2-3 minute

Corect, îmi ia 2-3 minute sau mai puțin.

Dar, în același timp, mi-a luat și 15 ani de muncă și învățare continuă ca să ajung în punctul în care să fiu capabil să rezolv o problemă în 2-3 minute sau mai puțin.

Să ceri să-ți facă cineva ceva gratis pentru că îi ia mai puțin timp e lipsă de respect pentru timpul omului respectiv. E ca și cum ai considera că timpul lui are aceeași valoare ca timpul tău (sau chiar mai puțină). Dacă nu știi să rezolvi și tu tot în 2-3 minute, atunci timpul tău NU are aceeași valoare ca timpul specialistului.

Deci de ce e mai important timpul tău decât timpul celuilalt? Că realitatea obiectivă e fix invers, timpul specialistului e mai valoros decât timpul tău.

Astfel, întrebarea corectă în situațiile astea e – de ce vorbim despre cât timp îmi ia mie?

Că nu e relevant cât timp îmi ia mie, că nu e site-ul meu, nu e afacerea mea, nu e problema mea. E problema ta, relevant în acest context e cât timp îți ia ȚIE s-o rezolvi? 2 săptămâni, 4 luni? Aia e valoarea muncii depuse pentru rezolvarea problemei.

Nu timpul meu, timpul tău. Pentru aia plătești.

Concluzie

Ăsta nu e un rant. Nu e un articol cu reproșuri. Poate pare dar nu e.

E un articol de dezvoltare personală. E despre responsabilitate și despre asumarea responsabilității. Despre ambiție, despre renunțarea la delăsare și victimizare. Asta pentru oamenii care vor să facă o afacere online.

Pentru prestatorii de servicii e despre valoare percepută a serviciilor pe care le oferim. Online-ul e canibalizat de oameni care fac lucruri gratis fără să aibă vreo logică pentru care fac asta. Presupun că e o chestie de orgoliu, să se simtă specialiști, dar nu pot ști ce e în capul oamenilor.

Când o firmă de hosting a pierdut datele clienților, au sărit să îi ajute pe clienți să-și recupereze conținutul din cache-ul Google. Era plin pe Facebook, care mai de care: gratuit, gratis, ajutăm, vai, săracii oameni.

Credeți că ăia au învățat ceva din asta? Au făcut vreun pas înainte în a fi mai responsabili și mai asumați cu site-urile și afacerile lor online? Au început să-și facă backup?

Ori s-au bucurat că i-a scos cineva gratis din rahat după care și-au continuat viața, sperând că s-or mai găsi și alți fraieri care să-i ajute gratis și pe viitor?

Piața online e săracă pentru că noi am învățat-o să fie săracă, pentru că muncim gratis sau pe mărunțiș.

30 de răspunsuri la “4 argumente prin care oamenii încearcă să te facă să muncești gratis”

  1. Nu esti singurul. Ma sunase un potential client ca el ar avea nevoie de serviciile mele. Imi rezerv o zi pentru el, ne intalnim si imi spune ca bugetul lor este de cateva mii de lei in timp ce lucrarea ar fi costat de aproape 5 ori mai mult. I-am refuzat politicos si la revedere… welcome to romania.

    • Eu înțeleg să fie soluții pe piață care sunt mai ieftine, e și ăsta un model de business. Nu înțeleg de ce unii fac gratuit chestii pentru alții, nefiind prieteni sau cunoștințe. Iar ăia care primesc mocăciuni vor ca mereu totul să fie moca de la oricine, deși s-au ars cu „profesioniștii” gratuiți, și au senzația că cei care cer bani sunt oameni răi.

      • Nu ai citit Idiotul, printre multe, foarte multe altele. Știi și tu un pic de programare, poate, nu sunt sigur.

        • Deci dacă n-am citit o carte care îți place ție înseamnă că ar trebui să muncesc pe gratis pentru alții? Că nu înțeleg ce idee vrei să exprimi.

  2. Perfect adevarat, nu numai on-line-ul sufera de boala asta…spre exemplu, daca esti contabil toata lumea se considera indreptatita sa te intrebe (gratis) in domeniu ca doar ce te costa sa dai putin din gura…:) In schimb sunt operatii medicale care dureaza sub juma’ de ora si pot trece de 100000 euro.

    Reversul medaliei este ca eu nici nu mai accept sa primesc ceva gratis…m-am trezit ulterior ca ma costa inzecit mai mult si la momente cu totul nepotrivite (doar aveam o obligatie, nu?!).

    Un prieten are o vorba: gratis este prea scump!, s-o treci in carte.

  3. La toate intrebarile din articol raspunsul este foarte usor. Exista oameni care au doar o viata, atfel timpul lor este foarte scump. Ei au un drept sa apeleze la toti ceilalti care au 3 vieti pt. ca implicit timpul acelora este de 3 ori mai ieftin si mai putin important.
    Tot din asta decurge si faptul ca daca cumva ii rogi sa te ajute si ei cu ceva, raspunsul va fi intotdeauna „vai, nu am timp acuma, asa sunt de ocupat”.

  4. Nu e chiar asa, mai trebuie sa facem lucruri și pro bono în viață, rămâne acum la latitudinea meseriașului ce caz merită ajutorul gratis și ce caz nu merită

  5. Vezi ca mai e un motiv pe care nu l-ai trecut. Poate ceea ce numesti tu munca nu valoreaza cat crezi tu. Poate ca ceea ce poti face in 5 minute poti face in 5 minute jumate si daca nu ai zecile de ani de „experienta” de care spui.
    Deci da…parerea ta e cea a unui om care ofera niste servicii si are impresia ca serviciile lui sunt cele mai pretioase din univers. Poate parerea restului lumii e exact invers. Si nasol pentru tine e ca nu conteaza cat ceri tu pe ceva, ci cat va fi dispus cineva sa dea pe acel ceva.

    • Dacă discuția ar fi despre oameni care vor prețuri mai mici, argumentul tău ar fi în mare măsură corect. Cu o singură mențiune: e posibil să nu știi că nu știi niște lucruri. Poți să faci tu ceva în 5 minute jumate și să funcționeze, să crezi că ai făcut bine, dar în realitate să mai existe alte chestii care nu se văd sau de care nici nu știi că trebuie să te ocupi care să îți saboteze site-ul sau afacerea pe termen lung.
      Lucrul cu mii de site-uri și afaceri online de-a lungul timpului îți dă viziunea de ansamblu pe care n-ai cum s-o obții altfel decât prin experiență.

      Dar articolul nu e despre prețuri mai mici, vorbim despre oameni care vor să îi ajuți gratis ca să aibă site. Sau să le administrezi tu site-ul gratuit pentru că nu e responsabilitatea lor, nu e ca și cum ar fi site-ul lor, nu?

      • Da, cam așa-i. E un fel de „dacă vreau, pot să fiu mai deștept ca tine”. Doar că nu vreau acum, n-am timp.

  6. Super articol. Argumentele acestea sunt simple manipulări, mici agresivități, care se folosesc mereu atunci când o persoană dorește să te convingă să faci ceva în beneficiul ei și contra al tău. Plus că am observat că nu este prețuit ceva oferit gratuit, desigur am fost cu toții acolo, până ce am început să spunem nu. Și că oamenii ca lumea chiar nu cer chestii gratuite, dimpotrivă. Cel puțin din experiența mea. Din experiența mea, cei care au cereri și așteptări nerezonabile nu sunt ok.

    • Eu încă mai ofer unele lucruri gratuit dar le ofer celor care se oferă să plătească oricum. Sau celor pe care îi simt că sunt oameni serioși și serviciul ăla gratuit nu l-am irosit pe o lipitoare care trăiește doar din amabilitatea altora.

  7. Boss, prea scump, prea multi bani. Lasa ca fac eu cu un var de-al meu de la 3 (nr. etajul 3). A fost omul si a studiat in Londra, nu asa, cere jumatate cat tine.

    A few months later…

    Boss, mai e valabila oferta aia ?

  8. Daa… Și eu lucrez in contabilitate și aud :” Ce mare lucru o declaratie”. Și se comporta ca si cum un contabil ar trebui să muncească gratis, pentru că „Eu nu am activitate”. Pai radiaza firma si vezi-ti de treaba ?

  9. Pe wapp- „Hei, sunt X, prietena cu Y, ma mai stii?! Whatever, imi interpretezi si mie o analiza (facuta pe bani la clinica altcuiva, of course)/imi scrii si mie o reteta/imi spui si mie ce sa iau, ca ma dor ovarele?”
    „Pai stii, nu pot, nu te-am consultat, de ce nu il intrebi pe dr tau?”
    „A, pai cum sa il deranjez pe dl dr sambata seara?!! Plus ca nu m-as mai duce sa ii platesc din nou consultatia, stii ce zic, iubita…”
    ??
    Si variatiuni pe tema :)
    Nu mai zic ce imi sar toatr in cap pt sfaturi si retete gratis fix la masa in oras/aniversare, nunta, taiere de moț etc
    Magic, ce bine ca am facut 30 de ani de scoala, yeeeeei!!…

  10. Argumentul #5: americaționismul numit „icspiriănț”.

    Argumentul #6: filtraje pe bază de ceferticate împletitoare

  11. Eu repar jaluzele in Uk. Azi, primul client avea o jaluzea electrica de nu mergea…. nu stim care I problema doar din poze si descriere asa ca oferim in survey cost de 240£ plus tva in care mergem on site , testam rectificam daca se poate reprogramam iar daca este nevoie de alte componente se plateste separat… am rezolvat problema in 15 min. Totul ok
    Pe seara colega ii trimite factura si surpriza I se pare prea mult pt 15 min pt ca a fost ceva usor, chiar daca a acceptat pretul survey ului anticipat …. a si tinut sa mentioned ca ea stie un avocat foarte bun care are tariful de 80£ pe ora :) asa ca ori cum ai vrea tot intalnesti din astia
    Apropo de avocati; stiu un caz in care un client al avocatului, I a trimis un mail dupa ce avocatul s a intors din concediu intreband “cum a fost concediul?” avocatul I a raspuns, iar peste doua saptamani a trimis factura de 120£ pt raspunsul la mail

  12. E doar lipsă de respect față de muncă altora, a acelora care, la rândul lor nu sunt plătiți corect și care nu-și respectă nici ei propria muncă.
    Despre ajutarea prietenilor, e bine sa ai câți mai putini “prieteni”.
    Prefer prietenii nu prieteni. Prietenii și discuții/învățăminte cu clienți, colaboratori și oameni ca voi pasionați de dezvoltare în online. Aleg oameni buni cu bun simț și nu tot felul de vampiri de timp, anumite rude, “prieteni” uitați din copilărie sau foști colegi cu care nu împărtășesc niciun pic din viziune.

  13. Un articol care pune punctul pe i…dacă te duci la magazin sa iei mălai, dai bănuți; dacă te duci să îți faci o ecografie la clinica x, dai bănuți…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.