Sau mai pe scurt – fuck you, pay me!
Dacă lucrați în online și prestați diverse servicii, sigur v-ați întâlnit cu ele din partea potențialilor clienți.
Ajută-mă gratuit că eu n-am bani
Dacă ăsta ar fi un argument logic atunci toată lumea ar avea Lamborghini.
S-ar duce la reprezentanță, cât costă sărăcia asta pe mov? 150.000 de euro. A, n-am bani, sunt sărac, am salariu mic, suntem la început, e greu. Aaa, ok, păi de ce n-ați spus așa din prima, domnu, e gratis pentru dvs, s-o conduceți sănătos.
Nu se întâmplă așa, nu?
Pentru că e anormal și ilogic să vii cu argumentul ăsta când cumperi ceva, că n-ai bani. Asta e problema ta. De ce vrei să îmi transferi mie problema ta?
Nu e corect să nu-ți asumi responsabilitatea și să vrei să o transferi altcuiva.
Vrei să faci un site, o afacere online dar nu vrei să investești în ea. Vrei să investesc eu? De ce? Îmi dai dividende, suntem parteneri în afacere? De ce aș investi? Dacă tu însuți nu ai încredere să investești în site-ul tău, de ce aș investi eu? Nu ți se pare incorect, nu ți se pare lipsit de respect să mă pui să fac asta?
Se pare că nu.
Chestia asta cu „am o resposabilitate dar nu mi-o asum, o transfer altcuiva” e una generalizată în societate. Când Mark lasă BMW-ul în mijlocul drumului că are treabă fix acolo „doar 2 secunde”, exact asta face – are responsabilitatea să-și găsească parcare dar nu-și asumă, e mai ușor să transfere problema celorlalți participanți la trafic. Să găsească ei spațiu ca să mă ocolească, să se descurce, e problema lor de-acuma.
Ajută-mă gratis că eu nu știu să fac
Păi fix de aia trebuie să plătești pe altcineva să facă, pentru că tu nu știi.
N-are logică argumentul ăsta, că dacă nu știi să faci ceva, trebuie să-ți facă altcineva gratis. Dacă ar avea logică, n-ar mai exista nicio meserie pe lume, toată lumea s-ar mulțumi să nu învețe nimic niciodată.
Nici eu nu știu să-mi operez singur fisura de menisc dar ăsta nu e un motiv să mă opereze cineva gratuit. Cum ar fi să mă duc la un spital privat și să-i rog să mă opereze gratis pentru că eu nu mă pricep să operez.
Nu sună ridicol? Sună, de aia nimeni nu zice asta în offline dar în online a devenit ceva absolut normal să ceri altor oameni să facă chestii în locul tău, gratuit, pentru că tu nu te pricepi.
„Nu știu, nu mă pricep” nu e un argument logic, e doar o frică, o delăsare și o victimizare care ar putea fi depășite foarte ușor cu puțină ambiție.
Mi-e rușine mie de rușinea care ar trebui să le fie oamenilor când aud fraza asta. Chiar să nu ai niciun pic de ambiție? Să te complaci așa la nesfârșit în postura de victimă?
Ajută-mă gratis că doar nu fac bani cu site-ul, e hobby
Din nou, argumentul că tu nu faci bani cu site-ul nu are nicio logică.
Nici eu nu fac bani cu chiuveta din baie dar dacă mi se sparge o țeavă trebuie să-l plătesc pe instalator.
Mi se pare ridicol și ilogic cum se folosesc argumentele astea pentru servicii online dar nu le-am auzit niciodată pentru servicii offline. De câte ori i-ați spus unui instalator să vă repare țevile gratuit că doar nu faceți bani cu chiuveta, e doar un hobby de-al vostru să vă spălați.
Nu cred că s-a întâmplat vreodată. Sună ridicol. Și totuși, nu cred să existe cineva care să presteze servicii online de orice fel (hosting, SEO, marketing, promovare, content etc) care să nu fi auzit argumentul ăsta măcar o dată de la un „client”.
De ce? Care e logica omului când vine cu argumentul ăsta?
Cu toți avem hobby-uri, unii se duc la ski, alții cu bicicleta, e hobby-ul tău, asumă-ți-l. De ce consideri că e logic și normal ca altcineva să-ți susțină financiar hobby-ul TĂU?
Nu ți se pare o chestie penibilă? Nu e cerșetorie?
Ajută-mă gratis, doar cât îți ia, 2-3 minute
Corect, îmi ia 2-3 minute sau mai puțin.
Dar, în același timp, mi-a luat și 15 ani de muncă și învățare continuă ca să ajung în punctul în care să fiu capabil să rezolv o problemă în 2-3 minute sau mai puțin.
Să ceri să-ți facă cineva ceva gratis pentru că îi ia mai puțin timp e lipsă de respect pentru timpul omului respectiv. E ca și cum ai considera că timpul lui are aceeași valoare ca timpul tău (sau chiar mai puțină). Dacă nu știi să rezolvi și tu tot în 2-3 minute, atunci timpul tău NU are aceeași valoare ca timpul specialistului.
Deci de ce e mai important timpul tău decât timpul celuilalt? Că realitatea obiectivă e fix invers, timpul specialistului e mai valoros decât timpul tău.
Astfel, întrebarea corectă în situațiile astea e – de ce vorbim despre cât timp îmi ia mie?
Că nu e relevant cât timp îmi ia mie, că nu e site-ul meu, nu e afacerea mea, nu e problema mea. E problema ta, relevant în acest context e cât timp îți ia ȚIE s-o rezolvi? 2 săptămâni, 4 luni? Aia e valoarea muncii depuse pentru rezolvarea problemei.
Nu timpul meu, timpul tău. Pentru aia plătești.
Concluzie
Ăsta nu e un rant. Nu e un articol cu reproșuri. Poate pare dar nu e.
E un articol de dezvoltare personală. E despre responsabilitate și despre asumarea responsabilității. Despre ambiție, despre renunțarea la delăsare și victimizare. Asta pentru oamenii care vor să facă o afacere online.
Pentru prestatorii de servicii e despre valoare percepută a serviciilor pe care le oferim. Online-ul e canibalizat de oameni care fac lucruri gratis fără să aibă vreo logică pentru care fac asta. Presupun că e o chestie de orgoliu, să se simtă specialiști, dar nu pot ști ce e în capul oamenilor.
Când o firmă de hosting a pierdut datele clienților, au sărit să îi ajute pe clienți să-și recupereze conținutul din cache-ul Google. Era plin pe Facebook, care mai de care: gratuit, gratis, ajutăm, vai, săracii oameni.
Credeți că ăia au învățat ceva din asta? Au făcut vreun pas înainte în a fi mai responsabili și mai asumați cu site-urile și afacerile lor online? Au început să-și facă backup?
Ori s-au bucurat că i-a scos cineva gratis din rahat după care și-au continuat viața, sperând că s-or mai găsi și alți fraieri care să-i ajute gratis și pe viitor?
Piața online e săracă pentru că noi am învățat-o să fie săracă, pentru că muncim gratis sau pe mărunțiș.
Lasă un răspuns