O parte semnificativă din timpul meu de muncă îl reprezintă auditurile de performanță pentru WordPress. Un audit de performanță îți arată unde sunt problemele site-ului, de ce se încarcă greu, ce se poate îmbunătăți.
Lucrăm cu cifre, nu cu presupuneri, nu cu preferințe personale, nu cu păreri subiective. Cu cifre și teste. Pluginul x consumă atât, pluginul y consumă atât, tema WordPress consumă atât.
Câteodată, când chiar nu mă crede lumea, facem o clonă, scot pluginul x și arăt îmbunătățirea consumului de memorie cu x %, scot pluginul y și arăt încă o îmbunătățitre de x %, pun o altă temă și arăt încă o îmbunătățire de x %.
FACTS.
Mă repet, ca să nu fie nicio umbră de îndoială, nu presupuneri, nu preferințe personale, nu păreri subiective.
Ei bine, ce credeți că fac majoritatea beneficiarilor acestor audituri de performanță?
Zic că, mda, o să mă gândesc, o să văd, și continuă tot așa. Mai schimbă hosting-ul, că sigur de la hosting era problema. Las-așa, că poate vedem, că poate merge mai bine.
Păi cum să meargă mai bine, de unde? Plouă din cer cu minuni?
Cum e posibil ca asta să fie strategia de creștere a unui site, de dezvoltare a unei afaceri, de construire a unui lucru care să-ți aducă venituri? Speranța că o să meargă de la sine mai bine?
Ăsta e un motiv pentru care nu mai oferim rapoarte gratuite. Dar nu vreau să deviez, despre cum unii oameni n-ar trebui ajutați gratuit o să scriu în alt articol.
Revenind, înțeleg problema. Costă. Da, costă bani și timp și efort și energie.
Te costă să schimbi o temă sau un plugin pe care l-ai folosit toată viața. Trebuie să depui efort ca să înveți lucruri noi, efort să faci schimbări.
Eu nu construiesc site-uri, nu vând pluginuri sau teme. N-am niciun interes să îi pun pe oameni să-și refacă site-ul de la zero. Nu-mi face deloc plăcere. În afară de banii luați pe auditul de performanță nu am ce bani să le iau. Doar dacă vor hosting, în rest nimic, nu mă îmbogățește nimeni pe mine.
Cheltuiala aia e o investiție, investești ca să ai șanse să crești.
Un site bine făcut înseamnă că îți tine mai mult trafic chiar și pe pachete mici de hosting, petreanu.ro a avut într-o zi 73.000 afișări și are pachetul de 25 lei.
Asta ar fi una.
A doua, o grămadă de oameni se împiedică de toate detaliile. Băi, dar absolut de toate mărunțișurile.
Unii se împiedică de certificate SSL, IP-uri dedicate, PageSpeed, scoruri și note, alții de lucruri ridicol de amuzante, cum ar fi numele bazei de date. Da, în caz că nu știați, numele bazei de date e foarte important pentru SEO.
Își bagă un Inception în cap și pur și simplu nu mai au liniște, nu mai pot dormi, se consumă și se stresează și nu se pot liniști până nu își ating obiectivul, oricât de ridicol și ilogic ar fi acela, să fie așa cum vor ei.
De ce?
O dată pentru că ne-a spălat Sinatra creierele cu I did it my way și în loc să aplicăm rețete testate și demonstrate că funcționează ne încăpățânăm în paradigma asta cu „do it my way”. Apoi, pentru că așa au citit pe un blog o părere de mare specialist și nu și-au pus întrebarea dacă nu cumva ăla scrie prostii.
Ca lecție auxiliară, nu mai credeți toate prostiile de pe toate site-urile. Sunt mulți idioți. Oameni care au trecut prin 4-5 hosting-uri în jumate de an de când au blog și gata, sunt specialiști în IP-uri, SSL-uri, PHP-uri, CDN-uri, dar mai ales în SEO. Sunt specialiști în orice, mai puțin să scrie și să crească site-ul și eventual să facă și bani din el. Și scriu despre chestii tehnice care îi depășesc doar ca să-și hrănească ego-ul și să se simtă bine, să arate că ei știu chestii.
Dar să revenim.
Unii se împiedică de lucruri mai comune cum ar fi designul site-ului, culorile, tema WordPress. Chestiile astea sunt mai normale, toată lumea cred că trece prin asta. Uitându-te la site-ul tău toată ziua, ajungi să te plictisești și să te convingi că ar merge altceva, că nu prea e ok, parcă toate site-urile noi pe care ajungi arată mai bine decât al tău etc.
Doar pentru că ești plictisit de cum arată site-ul, nu înseamnă că nu e făcut bine sau că nu-și face treaba.
Trebuie să conștientizezi că asta e o capcană mentală. O capcană care îți consumă timp, energie, bani. Îți canalizezi energia în direcții irelevante, în loc să folosești timpul și energia aia în direcția creșterii și dezvoltării.
Am lucrat cu oameni care peste 1 milion de afișări pe lună și care nu-și permit hosting mai mare de 10 euro.
Dacă cifrele astea ți se par neverosimile, am lucrat și cu oameni care au peste 10 milioane de afișari lunare și care nu-și permit hosting mai scump de 25 de euro.
Și toți își canalizau energia spre tot felul de non-probleme (numele bazei de date, REALLY?), complet inconștienți de realitatea înconjurătoare, și anume că problema principală care arde cel mai tare este faptul că nu-și permit să cheltuie mai mult de 10 euro pe lună când au milioane de afișări.
Concluzia, în versiunea business, cu cuvinte frumoase, ar fi că românii nu fac bani online pentru că le lipsește viziunea, nu reușesc să identifice componentele critice ale afacerii, nu investesc în aceste componente, nu-și prioritizează eforturile și, cel mai important, fac greșeli grave de targetare a publicului țintă.
Concluzia, în versiunea mea de provincie, ar fi că ne legăm câte un bolovan de gât și apoi ne împiedicăm de toate pietricelele.
Cam asta e tristețea în online-ul românesc.
Lasă un răspuns