De ce nu fac românii bani din online

O parte semnificativă din timpul meu de muncă îl reprezintă auditurile de performanță pentru WordPress. Un audit de performanță îți arată unde sunt problemele site-ului, de ce se încarcă greu, ce se poate îmbunătăți.

Lucrăm cu cifre, nu cu presupuneri, nu cu preferințe personale, nu cu păreri subiective. Cu cifre și teste. Pluginul x consumă atât, pluginul y consumă atât, tema WordPress consumă atât.

Câteodată, când chiar nu mă crede lumea, facem o clonă, scot pluginul x și arăt îmbunătățirea consumului de memorie cu x %, scot pluginul y și arăt încă o îmbunătățitre de x %, pun o altă temă și arăt încă o îmbunătățire de x %.

FACTS.

Mă repet, ca să nu fie nicio umbră de îndoială, nu presupuneri, nu preferințe personale, nu păreri subiective.

Ei bine, ce credeți că fac majoritatea beneficiarilor acestor audituri de performanță?

Zic că, mda, o să mă gândesc, o să văd, și continuă tot așa. Mai schimbă hosting-ul, că sigur de la hosting era problema. Las-așa, că poate vedem, că poate merge mai bine.

Păi cum să meargă mai bine, de unde? Plouă din cer cu minuni?

Cum e posibil ca asta să fie strategia de creștere a unui site, de dezvoltare a unei afaceri, de construire a unui lucru care să-ți aducă venituri? Speranța că o să meargă de la sine mai bine?

Ăsta e un motiv pentru care nu mai oferim rapoarte gratuite. Dar nu vreau să deviez, despre cum unii oameni n-ar trebui ajutați gratuit o să scriu în alt articol.

Revenind, înțeleg problema. Costă. Da, costă bani și timp și efort și energie.

Te costă să schimbi o temă sau un plugin pe care l-ai folosit toată viața. Trebuie să depui efort ca să înveți lucruri noi, efort să faci schimbări.

Eu nu construiesc site-uri, nu vând pluginuri sau teme. N-am niciun interes să îi pun pe oameni să-și refacă site-ul de la zero. Nu-mi face deloc plăcere. În afară de banii luați pe auditul de performanță nu am ce bani să le iau. Doar dacă vor hosting, în rest nimic, nu mă îmbogățește nimeni pe mine.

Cheltuiala aia e o investiție, investești ca să ai șanse să crești.

Un site bine făcut înseamnă că îți tine mai mult trafic chiar și pe pachete mici de hosting, petreanu.ro a avut într-o zi 73.000 afișări și are pachetul de 25 lei.

Asta ar fi una.

A doua, o grămadă de oameni se împiedică de toate detaliile. Băi, dar absolut de toate mărunțișurile.

Unii se împiedică de certificate SSL, IP-uri dedicate, PageSpeed, scoruri și note, alții de lucruri ridicol de amuzante, cum ar fi numele bazei de date. Da, în caz că nu știați, numele bazei de date e foarte important pentru SEO.

Își bagă un Inception în cap și pur și simplu nu mai au liniște, nu mai pot dormi, se consumă și se stresează și nu se pot liniști până nu își ating obiectivul, oricât de ridicol și ilogic ar fi acela, să fie așa cum vor ei.

De ce?

O dată pentru că ne-a spălat Sinatra creierele cu I did it my way și în loc să aplicăm rețete testate și demonstrate că funcționează ne încăpățânăm în paradigma asta cu „do it my way”. Apoi, pentru că așa au citit pe un blog o părere de mare specialist și nu și-au pus întrebarea dacă nu cumva ăla scrie prostii.

Ca lecție auxiliară, nu mai credeți toate prostiile de pe toate site-urile. Sunt mulți idioți. Oameni care au trecut prin 4-5 hosting-uri în jumate de an de când au blog și gata, sunt specialiști în IP-uri, SSL-uri, PHP-uri, CDN-uri, dar mai ales în SEO. Sunt specialiști în orice, mai puțin să scrie și să crească site-ul și eventual să facă și bani din el. Și scriu despre chestii tehnice care îi depășesc doar ca să-și hrănească ego-ul și să se simtă bine, să arate că ei știu chestii.

Dar să revenim.

Unii se împiedică de lucruri mai comune cum ar fi designul site-ului, culorile, tema WordPress. Chestiile astea sunt mai normale, toată lumea cred că trece prin asta. Uitându-te la site-ul tău toată ziua, ajungi să te plictisești și să te convingi că ar merge altceva, că nu prea e ok, parcă toate site-urile noi pe care ajungi arată mai bine decât al tău etc.

Doar pentru că ești plictisit de cum arată site-ul, nu înseamnă că nu e făcut bine sau că nu-și face treaba.

Trebuie să conștientizezi că asta e o capcană mentală. O capcană care îți consumă timp, energie, bani. Îți canalizezi energia în direcții irelevante, în loc să folosești timpul și energia aia în direcția creșterii și dezvoltării.

Am lucrat cu oameni care peste 1 milion de afișări pe lună și care nu-și permit hosting mai mare de 10 euro.

Dacă cifrele astea ți se par neverosimile, am lucrat și cu oameni care au peste 10 milioane de afișari lunare și care nu-și permit hosting mai scump de 25 de euro.

Și toți își canalizau energia spre tot felul de non-probleme (numele bazei de date, REALLY?), complet inconștienți de realitatea înconjurătoare, și anume că problema principală care arde cel mai tare este faptul că nu-și permit să cheltuie mai mult de 10 euro pe lună când au milioane de afișări.

Concluzia, în versiunea business, cu cuvinte frumoase, ar fi că românii nu fac bani online pentru că le lipsește viziunea, nu reușesc să identifice componentele critice ale afacerii, nu investesc în aceste componente, nu-și prioritizează eforturile și, cel mai important, fac greșeli grave de targetare a publicului țintă.

Concluzia, în versiunea mea de provincie, ar fi că ne legăm câte un bolovan de gât și apoi ne împiedicăm de toate pietricelele.

Cam asta e tristețea în online-ul românesc.

bani-online

    1. Acolo se regăsește mai toată lumea. În perioada 2007-2010 schimbam designul încontinuu la toate site-urile pe care le aveam, cred că o dată la jumate de an refăceam tot. Cât timp pierdut. 🙂

      1. E corect, dar ai trecut prin ele, stii ce ai de facut in anumite situatii.
        Si eu imi bag nasul si recunosc ca pierd foarte mult timp pe chestii auxiliare, dar e vorba si de pasiune.
        Daca stateam deoparte poate ca nu reuseam sa bibilesc anumite lucruri… asteptam sa ma ajute x sau y.
        Si oricat de ok ar fi start up-ul, nu isi permit multi sa arunce cu bani in stanga, in dreapta. Pe langa asta la noi inca e conceptul: las ca merge asa sau… de ce sa dau bani lu ala? Sa-l fac pe el cu bani?!?!

  1. Interesul in versiunea de Linux nu e deloc ridicol. De obicei pachetele raman standard, cele din versiune, ca nimeni nu sta sa recompileze din surse ultimele chestiuni aparute. Asa ca de la versiunea de linux iti depind versiunile de php, mysql si altele. Sunt diferente majore de performanta intre mysql 5.1 si 5.5. Sau myslq si mariadb, banui ca nu la asta se refera numele bazei de date. Tot din asta, daca e o versiune mai veche, poate nu are updateuri pentru ultimele gauri de securitate asa ca interesul pentru versiuni de SSL si chestiile derivate nu e deloc deplasat.
    E mai mult decat scot un script, bag un script. Asta e munca care poate fi inlocuita de un script.

    1. La faza cu baza de date chiar era vorba de numele bazei de date. Clientul era speriat ca numele bazei de date ramasese cel vechi dar el schimbase domeniul si nu voia sa il incurce asta in Google. True story.
      Cu versiunile de php, mysql ai dreptate, am gresit eu plecand de la presupunerea ca nu iei hosting de la firmele fantoma care au gasit un template gratis de site, whmcs nulled si un server ieftin cu setupul default ci folosesti doar firme serioase.
      Legat de SSL-uri si IP-uri dedicate, lumea le vrea fara sa aiba nevoie, din considerente gresite (cred ca o sa ii ajute la SEO) si ajung sa consume energie pentru un beneficiu minor.

        1. Omule, tu ai vrut sa exprimi o idee dar in loc sa fii clar si concis ai decis sa faci o ironie subtila. Eu am inteles o chestie care poate nu era ceea ce voiai tu sa exprimi. Data viitoare, daca vrei sa discutam constructiv, spune clar ce vrei sa zici.

          1. Avea 2 parti postarea mea:

            1. Linkul catre ce zice Google, si spaima SEOistilor e ca daca nu faci ce zice Google ai pus-o de pagina 5-6-7. Gen layout de mobil, gen SSL acum.

            2. Remarcam ironia in acea fraza, nimic mai mult.

          2. Eu am inteles altceva.

            Ca mi-ai dat link catre comunicatul Google ca sa-mi arati ce importat e SSL-ul si ca nu am dreptate cand zic ca lumea n-ar trebui sa-si bata capul cu asta.

            Deci eu scriu prostii, de unde si ironia.

          3. Nu, 2 chestiuni separate, chill.

            Idea era ca si tu poti fi incadrat la „un tip dă pă net care zice ca SSL nu e important dar Google zice ca e” gen, ah, ca de fapt Google zice altceva, fiecare pasare pe banii ei piere.
            Pe bune ca ii vrei pe toti (astia la care te referi, descurcareti asa) la tine in hosting?

  2. „De ce nu fac românii bani din online” – sunt destui romani care fac bani online insa tu esti doar un pulifric care o arde intelectual. Ex-cocalarul ce fura prin strainatate devenit specialist in online income generation. Hai jet!

  3. Nici nu stiu ce sa zic, mi-a placut felul in care ai scris, direct, iar faza cu link-ul catre melodia lui sinatra denota faptul ca esti un tip super creativ si dedicat pentru a inspira oamenii din jurul tau.

    Tin articolul tau de o zi intreaga deschis intr-un tab al browserului dar abia acum am reusit sa-l citesc. Foarte multa informatie circula pe internet, din ce in ce mai multa si din ce in ce mai greu de „catalogat” corect. E greu pentru ce fara experienta sa invete cu adevarat si fara sa piarda timp+bani sa adauge adevarata valoare internetului din Romania, valoare care sa genereze profit, bineinteles.

    Nici eu nu sunt aproape de succes dar lucrez in fiecare zi, studiez, citesc, aplic (prea putin uneori) apoi descopa cate un blog ca al tau si ma revigorez dupa ce savurez informatie originala scrisa direct.

    Apreciez si respect ceea ce faci 😉

  4. Un articol bun, la faza cu SSL-ul, și eu am renunțat la el, cel puțin pe blogul personal. Mai văzusem ceva de SQL mai sus, Linux etc.. sunt multe aspecte, care țin până și de sistemul de operare, care poate consuma mai mult sau mai puțin ram. Și eu mă regăsesc sau mă regăseam în multe aspecte prezentate de tine aici, însă tot vorba românului.. „Până nu treci prin propriile greșeli, n-ai cum să înveți”.

    1. Conteaza fiecare aspect intr-o anumita masura, nu contest asta, ideea este de PRIORITIZARE si de raportul cost/beneficiu. Adica, un om iti ofera GRATUIT un audit de performanta in valoare de 300 de euro si tu in loc sa urmezi recomandarile respective care ti-ar imbunatati major performanta site-ului, tu te cramponezi de versiunea de php, ca de ce e 5.4 si nu e 5.5. Asta e ideea.

  5. Scuze pentru offtopic domnule Chira. Vad ca pluginul Genesis Simple Share nu mai are butonul de Facebook afisat (am observat foarte recent asta). Stiti ceva despre asta, va rog?
    Aveti o recomandare, un plugin care sa inlocuiasca Genesis Simple Share?

      1. La dumneavoastra functioneaza? Nici pe acest site nu vad iconita pentru Facebook.
        O sa incerc si cu alt browser.
        Multumesc pentru sfat. Jetpack mi se pare cam stufos, il evit.
        Ce spuneti de Floating Social Bar?

    1. Categoriile indexate iar tagurile neindexate. Asta e parerea generala, din cate am citit eu despre topicul asta.
      In anumite cazuri cred ca si tagurile ar putea fi indexate dar asta ar presupune sa fie pastrate la un nivel minim (nu 100 de taguri la fiecare articol) si sa fie bine gandite, adica sa aduca un nivel util de filtrare a continutului si sa nu existe pagini cu continut duplicat.
      E complicat, incercam la MUJO sa facem asta, sper sa fie o idee buna.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

keyboard-mouse
Up Next:

Caut un plugin da' nu găsesc

Caut un plugin da' nu găsesc