Din august 2007, cand mi-am deschis primul site, si pana acum am facut o groaza de greseli. O groaza.
Vreau sa va povestesc azi despre una dintre greseli, mi-am adus aminte de treaba asta dupa problema linkurilor scurtate cu bit.ly care au fost blocate de catre Chrome si Firefox acum cateva saptamani pe motiv de malware.
E vorba aici despre abonarea la newsletter prin e-mail de la MUJO.
La inceput am trimis mailuri printr-un plugin de WordPress care trimitea mailurile prin serverul pe care era instalat site-ul, pe vremea aia era pe un cont shared.
La un moment dat, mailurile alea dadeau rateuri pentru ca serverele shared au o limita de x mailuri pe ora. Cine stie cat am pierdut pana cand ne-am dat seama ca nu ajung mailurile la toata lumea? Nu se stie.
Am mutat lista de abonati pe Mailchimp, este gratuit sa trimiti newsletter daca ai pana in 2.000 de abonati si trimiti mai putin de 12.000 de mailuri pe luna. Are o functionalitate de RSS-to-email, poti sa setezi campanii bazate pe feed-ul WordPress si se trimit in fiecare zi daca exista continut nou publicat pe site.
Evident, nu a trecut foarte mult timp si a venit momentul cand am atins limitele si trebuia sa incepem sa platim. Credeti ca am fost om serios si am inceput sa platesc? Nu, ca doar suntem romani.
M-am sucit si m-am invartit, m-am uitat sa vad prin statistici care abonati interactioneaza cu mailurile si care nu, am mai sters din ei ca sa ma mentin in zona gratuita si apoi am implementat Feedburner.
In Feedburner nu poti importa abonatii pe care ii ai dar e gratuit indiferent de cati abonati ai, e un serviciu Google deci de ce n-ar fi fost ok?
Si am luat-o de la capat cu Feedburner pana cand, dupa vreo 2 ani, m-am uitat prin cont sa vad care mai e treaba. Si ce credeti ca vad in Feedburner? Din 1700+ abonati, putin peste 600 erau „Unverified”. In ultima luna, 75% din mailuri aveau status Unverified. 75%. Stiu, trebuia sa verific mai des dar prioritatea mea e Simplenet, nu MUJO, iar Elena nu se baga la chestiile tehnice.
In fine, nu stiu ce s-a intamplat, ori nu se deschidea popup-ul Feedburner, ori nu ajungeau mailurile de confirmare, ori se duceau in spam – oricum nici nu mai conteaza, chestia e ca nu mergea cum trebuie.
Si m-am enervat. Nu pe Feedburner sau Google, ci pe mine. Ca sunt prost. Mi-am dat seama cat timp am pierdut cu toate configurarile si modificarile si cati abonati si bani am pierdut pentru ca m-am zgarcit la o chestie de cativa dolari pe luna.
In 2 ani estimez ca am pierdut aproape 3000 de abonati la newsletter. TREI MII. Si aici nu e vorba de blogul asta al meu care nu produce bani, e vorba de MUJO, un proiect dedicat pe afiliere unde 3000 nu e o cifra mica deloc.
Concluzia…
Cand te chinui prea tare sa nu cheltui bani ajungi sa pierzi mai mult decat daca ai pune mana si ai folosi un serviciu platit, serios. Eu am invatat asta the hard way.
Multi vor spune, da, dar nu avem bani sa bagam in ceva care nu stim daca merge sau nu. GRESIT.
Ceea ce nu aveti (stiu asta pentru ca nu am avut nici noi) e o strategie coerenta, un plan pe termen lung.
Sa stai putin si sa te gandesti si sa spui: da, pe drumul asta merg inainte. Investesc X pe termen scurt si clar, pierd bani, dar am un obiectiv bine stabilit pe termen mai lung, 3-5 ani, ca site-ul respectiv sa produca Y lei pe zi/luna/an.
Adevarata lectie aici e ca nu lipsa banilor te tine in jos, ci lipsa de viziune.
Lasă un răspuns