Probabil ați auzit deja, Microsoft va oferi upgrade gratuit la Windows 10 pentru utilizatorii de Windows 7 și Windows 8.
Hai să vedem ce legătură are asta cu Apple și cum s-a ajuns aici.
Succesul Apple a început cu adoptarea unei strategii de marketing de urmăritor, de David care se luptă cu Goliat. Inițial s-au poziționat împotriva IBM pe care l-au tot atacat cu diverse campanii, 1984 fiind cea mai cunoscută.
Nu știu exact cât e meritul Apple sau cât e vorba de alte conjuncturi de business însă atacurile Apple și concurența altor producători de PC-uri mai ieftine (HP, Dell) i-au forțat la un moment dat pe IBM să se restructureze, să iasă de pe piața B2C și să rămână doar pe piața B2B. Au vândut divizia de imprimante către Lexmark și divizia de PC și laptop-uri către Lenovo și s-au nișat doar pe servere.
După ieșirea IBM din joc, Apple a rămas fără Goliat, nu mai avea în cine să arunce cu pietre, și se pare că nici nu știu să implementeze o altă strategie de marketing decât asta.
Asa că au început să se lege de Microsoft.
Probabil vă aduceți aminte reclamele Mac vs PC. Geniale!
De ce geniale? Nu pentru că sunt amuzante ci pentru că în timp ce IBM e o companie de hardware, la fel ca Apple, Microsoft e o companie de software.
Și aici e genialitatea – să reușești să prostești o grămadă de consumatori că Apple = bun, Microsoft = rău; și chiar și mai genial, să prostești ditamai compania de software (MS) să creadă că o companie de hardware (APPLE) e inamicul ei nr 1.
E ca și cum IKEA ar începe să facă reclame anti Vodafone. Și Vodafone să intre în panică și să înceapă să dea abonamente gratis în loc să zică: băi, ia dă-vă-n PLM, vedeți-vă de dulapurile voastre.
Exagerez, dar întelegeți ideea.
Asta face Microsoft acum. A început de dea gratis Office pentru dispozitive mobile, iar acum anunță că și Windows 10 va fi oferit gratuit ca upgrade.
Poate mă înșel eu, poate ăsta e viitorul, să dai chestii gratis, dar din punctul meu de vedere nu poți să dai gratis ceva ce face parte din core business-ul tău.
Adică, un zugrav nu zugrăvește gratuit, îți poate da sfaturi gratuite despre vopsea, var, culori sau mai știu eu ce, dar serviciul care e core business, zugrăvitul, nu ți-l dă gratis, că falimentează.
E ca și cum producătorii de mașini ar da mașini gratis și tu să plătești doar benzina.
Sau constructorii să dea apartamente gratis și tu să plătești doar gazul și lumina.
Repet, poate e logica mea greșită (accept cu plăcere argumente în comment-uri) dar modelul ăsta de business – freemium – mi se pare păgubos pe termen lung.
Înțeleg că mentalitatea de consumator sărac, care vrea totul moca, s-a extins dincolo de piețele emergente și chiar oameni din țările civilizate au impresia asta că freemium e a 2-a venire a lui Isus pe Pământ, dar hai să raționăm puțin.
N-ai vrea să mergi la servici și șeful să-ți spună – nu îți dau salariu pe astea 8 ore zilnice lucrate, lasă că faci tu bani din addon-uri, mai pui un parchet, mai dai cu var in timpul liber, nu-i așa?
În fine, articolul ăsta nu e despre problema freemium, ci despre marketingul Apple care e malefic în genialitatea lui.
Pun pariu că Microsoft o să fie împinși afară de pe piața B2C și o să rămână doar pe B2B ca și IBM (și se pare ca și BlackBerry o ia tot în direcția aia, ghici cine a fost catalizatorul?).
Și cum Apple nu pare capabilă să se descurce fără să se poziționeze ca David și să arunce cu pietre într-un Goliat, oare de cine o să se lege după ce scapă de Microsoft?
O să se ia oare de Google?
Lasă un răspuns