• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

Andrei Chira

blog personal

  • Cumpără cartea
    • Magazin
    • Coș
    • Finalizare
    • Contul meu
  • Despre mine
  • Contact

De ce e controversată dezvoltarea personală (2)

27 ianuarie 2021 Lasă un comentariu

Pe lângă ideile din primul articol pe tema asta, ar mai fi o chestie.

Nu mai știu pe unde am auzit textul ăsta – you will outearn me when you will outlearn me – adică vei câștiga mai mult decât mine atunci când vei învăța mai mult decât mine.

E un sofism perfect, de manual. Se bazează pe o idee cât se poate de corectă și coerentă, că pentru a evolua ai nevoie de o mentalitate axată pe învățare, și o leagă de succesul material, de bogăția financiară, acest „vârf” trâmbițat de unii guru de dezvoltare personală ca fiind obiectivul absolut.

De ce fac asta?

Ca să-și vândă produsul lor, evident. Cursul de dezvoltare personală, seminarul, workshop-ul, cartea etc. Pentru că scopul lor e ca oamenii să învețe, nu e ca oamenii să se dezvolte. Cei care vând dezvoltare personală nu vând de fapt dezvoltare personală, vând învățare. Pentru ei ar fi ideal ca oamenii să fie mereu în punctul de învățare.

De aceea, multă lume care înțelege chestia asta îi consideră impostori pe acești specialiști din domeniul dezvoltării personale.

Eu nu cred că oamenii care vând dezvoltare personală sunt neapărat impostori, ci pur și simplu sunt oameni de afaceri ca oricare alții. Dacă e s-o luăm pe reale, nici lui Vodafone sau Orange nu le pasă „să te aducă mai aproape de cei dragi” sau ce mesaje de marketing mai au. Nici lui Coca-Cola nu-i pasă dacă tu „împarți o Cola cu cei dragi” sau o arunci în veceu. Le pasă să-ți ia banii, că asta trebuie să facă o companie.

Cred că am mai scris chestia asta, dar o readuc în vizor – firmele nu sunt entități naturale. Firma nu e o căprioară sau o lebădă, nu a apărut pe lume fără să vrea. A fost creată de cineva cu scopul precis de a face profit. Sună urât, foarte pragmatic, dar asta e realitatea. Și avioanele au fost create cu scopul precis de a zbura, nu de a se prăbuși.

Asta fac și cei care vând dezvoltare personală, își optimizează avionul să zboare cât mai eficient. Cred că mulți oameni și firme, cel puțin alea mici, pleacă la drum cu o idee romanticizată a capitalismului, cu obiectivul de a ajuta oamenii cu adevărat. Însă cu timpul se optimizează pentru profit, obiectivul devine mai pragmatic. Nu cred că o fac din răutate sau din dorința de a înșela oamenii, ci pur și simplu optimizarea asta e un proces natural, se uită la obiectivul lor și cu timpul reușesc să găsească drumul cel mai scurt către el.

Se întâmplă în toate domeniile, dar în cel de dezvoltare personală mi se pare că lumea are tendința de a judeca mai aspru. Se iscă mai multe discuții, mai multe controverse, oamenii sunt etichetați drept guru când sunt priviți dintr-un unghi sau drept impostori priviți din altul. Asta nu înseamnă că nu sunt impostori în domeniu. Sunt, slavă Domnului, destui. Dar, în esență, ca în orice business, există doar oameni care vor să facă un ban.

PS: Mai am o idee despre controversele din domeniu, dar o las pentru alt articol.

ShareLike

Din categoria: Idei

Cumpără cartea

Am scris o carte sinceră și directă despre viață și despre dezvoltarea personală în contextul social românesc post-decembrist.

Comandă

Reader Interactions

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Bara principală

Cumpără cartea

Am scris o carte sinceră și directă despre viață.

Coperta carte

Abonează-te la blog prin email

Introdu adresa de email pentru a te abona la acest blog și vei primi notificări prin email când vor fi publicate articole noi.

Alătură-te celorlalți 1.133 de abonați

Cele mai populare articole

  • De ce oamenii inteligenți eșuează și proștii reușesc în viață
  • Experiența mea cu operația de deviație de sept
  • Impresii după un seminar cu Lorand Soares Szasz
  • Cum să alegi un nume pentru afacerea ta online
  • Câți metri cubi de apă ar trebui să consume o familie?
  • O explicație pentru intelectualii ofensați
  • Ce este bogăția?
  • Cum mi-a luat foc mașina și ce am învățat din asta
  • Fragmentul meu preferat din carte (explicat)
  • Mi-am luat Mazda CX-3 până la urmă

Categorii blog

  • Antreprenoriat
  • Dileme
  • Fără categorie
  • Idei
  • Online
  • Personale
  • Tehnic

Găzduire WordPress

Găzduire web premium optimizată pentru WordPress.

Vezi pachete

Optimizare WordPress

Practici pentru îmbunătățirea performanței WordPress.

Află mai mult

Copyright © 2021 · Andrei Chira

  • Politica de confidențialitate