In decembrie 2006 am decis sa-mi lansez prima afacere online, un magazin de IT, mai exact.
Am inceput sa pun deoparte bani din salariu si in iulie 2007 aveam aproape 2000 lei. Soacra-mea mi-a imprumutat inca 500 euro (nerambursabili) si pe 1 august 2007 aveam firma si site.
Daca si tu incepi de la 0 sper ca experienta mea sa te ajute…
Nu bloca banii in stocuri
Lucreaza cu stocurile furnizorului pe cat posibil. Stiu ca tu crezi ca „ai nevoie” sa ai pe stoc marfa ca sa livrezi rapid ca sa te lauzi ca oferi servicii de calitate. Te inseli!
Daca vinzi un produs premium sau unul pe care nu il vinde chiar toata lumea, scrie pe site ca livrarea se face in 1-2-3 saptamani, cat dureaza. Oamenii cu adevarat interesati sa-l cumpere vor astepta.
Daca vinzi un produs pe care il mai vand si alte 200 de magazine online, nu-ti mai deschide magazin online!
Adaos comercial
Daca nu ai cel putin 30% adaos mai bine stai linistit.
Sigur, depinde de domeniu, la accesorii sau haine ieftine se ajunge si la 700% dar nu te imbata cu apa rece crezand ca daca vinzi produse mai scumpe poti sa rezisti cu 5-6%.
Nu poti!
Nu irosi timpul cu designul site-ului
E simplu sa faci un design: contentul are background alb, incadrat pe lateral de o culoare inchisa, meniul sus cu litere mari, filtre in lateral stanga, caseta de cautare sus in dreapta.
Nu irosi timpul si banii pe detalii!
Foloseste poze mari si frumoase, de aceleasi dimensiuni (fii consecvent). Pune buton mare si colorat CUMPARA.
Daca faci site-ul pentru femei foloseste mov sau roz, daca il faci pentru barbati foloseste albastru sau verde.
E simplu! Nu reinventa roata!
Baga bani in Google Adwords
Adu oameni pe site! Oameni care sunt interesati de produsele sau serviciile tale.
Daca e sa cheltui banii pe ceva, cheltuie-i pe Adwords.
100 euro iti pot aduce 2000 de vizitatori pe site, destul pentru a avea un feedback decent.
Nu-ti intreba prietenii si familia daca le place site-ul
O sa se uite la site ca la un tablou si o sa-ti dea un feedback complet irelevant. COMPLET IRELEVANT.
Nici unul nu stie nimic legat de arhitectura informatiei, de interaction design, de user experience, etc…
In schimb, adu oameni pe site. Oameni interesati sa cumpere ceea ce ai tu de vandut.
Analizeaza comportamentul lor pe site, cum interactioneaza, pe ce dau click si pe ce nu dau click.
Cati cumpara, cati nu cumpara? De ce nu cumpara? Ce intrebari au, ce nelamuriri, ce pretentii, ce observatii?
Oamenii astia sunt relevanti pentru imbunatatirea designului site-ului. Oamenii care voteaza cu banii lor.
Un om care decide sa iti dea tie banii lui munciti reprezinta un vot de incredere in site-ul tau.
Imbunatateste designul in functie de analiza de mai sus, nu de parerile prietenilor.
De cele mai multe ori nu trebuie redesenat nimic ci doar realiniate elementele si puse in evidenta lucrurile pe care potentialii tai clienti se asteapta sa le gaseasca pe site.
Arhitectura informatiei e mai importanta decat decorarea. De fiecare data.
Nu cumpara like-uri pe facebook, urmaritori pe twitter si alte prostii care nu te ajuta cu nimic
Nu-ti irosi timpul cu Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram si alte retele sociale. Prioritizeaza drastic!
Asta nu inseamna sa nu iti pui poze cu produsele pe Facebook sau sa nu iti faci o pagina si sa-ti rogi prietenii sa-i dea like. Doar nu te astepta la minuni.
In schimb, adu oamenii pe site! Nu pe pagina de facebook, nu pe alte labareli la moda, pe SITE-UL TAU, acasa la tine, unde tu esti proprietar.
Afiliere
Lasa-i pe altii sa-ti vanda marfa pentru un comision. In functie de ce produse vinzi afilierea poate fi o mina de aur sau nu.
Nu poti sti pana nu incerci.
Distributie
Din nou, lasa-i pe altii sa-ti vanda marfa pentru un comision.
Listeaza-ti produsele pe site-urile mari de comert online si lasa-i pe ei sa vanda. De cele mai multe ori vor vinde mai bine decat propriul tau magazin.
Action Cola se vinde nu pentru ca e un produs bun ci pentru ca exista pe orice raft din orice market oricat de amarat din orice oras, comuna, sat sau catun din Romania.
N-ai totusi nevoie sa fii chiar peste tot, e de-ajuns sa fii pe 2-3 cele mai mari magazine.
Distributia e mai importanta decat marketingul.
Promovare
Promovarea agresiva e mai importanta decat calitatea, continutul sau orice alte lucruri pe care le consideri in mod eronat importante.
Ai putea crede ca sfatul asta e in contradictie cu „nu te baga pe Facebook” de mai sus. Nu e! Spun doar ca trebuie sa-ti setezi prioritatile.
Nu sunt neaparat impotriva Facebook doar ca promovarea pe FB poate functiona daca o faci pe pagini care au sute de mii de like-uri, nu pe pagina ta unde ai 7 prieteni.
Din experienta mea, campaniile Adwords si cele de e-mail marketing au mers mai bine decat Facebook sau advertoriale pe site-uri cu trafic mare.
Strange e-mailuri
Fa-i pe oameni sa se aboneze la newsletter chiar daca nu ai nimic de trimis deocamdata. O baza de date cu oameni interesati de produsele tale te ajuta mai mult decat mama Facebook-ului.
Costuri mici
Pastreaza costurile mici crescand eficienta operationala. Multi oameni fac greseala ca odata ce incep sa faca putin profit se simt obligati sa ofere mai mult clientilor, la acelasi pret, crezand ca vor atrage astfel mai multi clienti.
Ca sa atragi mai multi clienti investe profitul in promovare, nu in altceva. Nu te simti obligat sa oferi mai mult, sa cresti calitatea, sa ai un produs / serviciu mai bun.
Daca oamenii nu iti cer mai multa calitate, nu le oferi mai multa calitate la acelasi pret. Ofera-le un raport pret/calitate rezonabil, cu niste costuri care sa-ti permita sa faci profit.
Si reinvesteste profitul in PROMOVARE.
S-ar putea sa fi uitat cateva lucruri, din repezeala, dar cred ca ce ai citit mai sus e destul ca sa te ajute sa nu dai faliment in primele luni.
Si ca sfat final, nu te baga in domenii pe care nu le cunosti!
Succes!
Lasă un răspuns