Vrei sa-ti deschizi o afacere online?

In decembrie 2006 am decis sa-mi lansez prima afacere online, un magazin de IT, mai exact.

Am inceput sa pun deoparte bani din salariu si in iulie 2007 aveam aproape 2000 lei. Soacra-mea mi-a imprumutat inca 500 euro (nerambursabili) si pe 1 august 2007 aveam firma si site.

Daca si tu incepi de la 0 sper ca experienta mea sa te ajute…

Nu bloca banii in stocuri

Lucreaza cu stocurile furnizorului pe cat posibil. Stiu ca tu crezi ca „ai nevoie” sa ai pe stoc marfa ca sa livrezi rapid ca sa te lauzi ca oferi servicii de calitate. Te inseli!

Daca vinzi un produs premium sau unul pe care nu il vinde chiar toata lumea, scrie pe site ca livrarea se face in 1-2-3 saptamani, cat dureaza. Oamenii cu adevarat interesati sa-l cumpere vor astepta.

Daca vinzi un produs pe care il mai vand si alte 200 de magazine online, nu-ti mai deschide magazin online!

Adaos comercial

Daca nu ai cel putin 30% adaos mai bine stai linistit.

Sigur, depinde de domeniu, la accesorii sau haine ieftine se ajunge si la 700% dar nu te imbata cu apa rece crezand ca daca vinzi produse mai scumpe poti sa rezisti cu 5-6%.

Nu poti!

Nu irosi timpul cu designul site-ului

E simplu sa faci un design: contentul are background alb, incadrat pe lateral de o culoare inchisa, meniul sus cu litere mari, filtre in lateral stanga, caseta de cautare sus in dreapta.

Nu irosi timpul si banii pe detalii!

Foloseste poze mari si frumoase, de aceleasi dimensiuni (fii consecvent). Pune buton mare si colorat CUMPARA.

Daca faci site-ul pentru femei foloseste mov sau roz, daca il faci pentru barbati foloseste albastru sau verde.

E simplu! Nu reinventa roata!

Baga bani in Google Adwords

Adu oameni pe site! Oameni care sunt interesati de produsele sau serviciile tale.

Daca e sa cheltui banii pe ceva, cheltuie-i pe Adwords.

100 euro iti pot aduce 2000 de vizitatori pe site, destul pentru a avea un feedback decent.

Nu-ti intreba prietenii si familia daca le place site-ul

O sa se uite la site ca la un tablou si o sa-ti dea un feedback complet irelevant. COMPLET IRELEVANT.

Nici unul nu stie nimic legat de arhitectura informatiei, de interaction design, de user experience, etc…

In schimb, adu oameni pe site. Oameni interesati sa cumpere ceea ce ai tu de vandut.

Analizeaza comportamentul lor pe site, cum interactioneaza, pe ce dau click si pe ce nu dau click.

Cati cumpara, cati nu cumpara? De ce nu cumpara? Ce intrebari au, ce nelamuriri, ce pretentii, ce observatii?

Oamenii astia sunt relevanti pentru imbunatatirea designului site-ului. Oamenii care voteaza cu banii lor.

Un om care decide sa iti dea tie banii lui munciti reprezinta un vot de incredere in site-ul tau.

Imbunatateste designul in functie de analiza de mai sus, nu de parerile prietenilor.

De cele mai multe ori nu trebuie redesenat nimic ci doar realiniate elementele si puse in evidenta lucrurile pe care potentialii tai clienti se asteapta sa le gaseasca pe site.

Arhitectura informatiei e mai importanta decat decorarea. De fiecare data.

Nu cumpara like-uri pe facebook, urmaritori pe twitter si alte prostii care nu te ajuta cu nimic

Nu-ti irosi timpul cu Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram si alte retele sociale. Prioritizeaza drastic!

Asta nu inseamna sa nu iti pui poze cu produsele pe Facebook sau sa nu iti faci o pagina si sa-ti rogi prietenii sa-i dea like. Doar nu te astepta la minuni.

In schimb, adu oamenii pe site! Nu pe pagina de facebook, nu pe alte labareli la moda, pe SITE-UL TAU, acasa la tine, unde tu esti proprietar.

Afiliere

Lasa-i pe altii sa-ti vanda marfa pentru un comision. In functie de ce produse vinzi afilierea poate fi o mina de aur sau nu.

Nu poti sti pana nu incerci.

Distributie

Din nou, lasa-i pe altii sa-ti vanda marfa pentru un comision.

Listeaza-ti produsele pe site-urile mari de comert online si lasa-i pe ei sa vanda. De cele mai multe ori vor vinde mai bine decat propriul tau magazin.

Action Cola se vinde nu pentru ca e un produs bun ci pentru ca exista pe orice raft din orice market oricat de amarat din orice oras, comuna, sat sau catun din Romania.

N-ai totusi nevoie sa fii chiar peste tot, e de-ajuns sa fii pe 2-3 cele mai mari magazine.

Distributia e mai importanta decat marketingul.

Promovare

Promovarea agresiva e mai importanta decat calitatea, continutul sau orice alte lucruri pe care le consideri in mod eronat importante.

Ai putea crede ca sfatul asta e in contradictie cu „nu te baga pe Facebook” de mai sus. Nu e! Spun doar ca trebuie sa-ti setezi prioritatile.

Nu sunt neaparat impotriva Facebook doar ca promovarea pe FB poate functiona daca o faci pe pagini care au sute de mii de like-uri, nu pe pagina ta unde ai 7 prieteni.

Din experienta mea, campaniile Adwords si cele de e-mail marketing au mers mai bine decat Facebook sau advertoriale pe site-uri cu trafic mare.

Strange e-mailuri

Fa-i pe oameni sa se aboneze la newsletter chiar daca nu ai nimic de trimis deocamdata. O baza de date cu oameni interesati de produsele tale te ajuta mai mult decat mama Facebook-ului.

Costuri mici

Pastreaza costurile mici crescand eficienta operationala. Multi oameni fac greseala ca odata ce incep sa faca putin profit se simt obligati sa ofere mai mult clientilor, la acelasi pret, crezand ca vor atrage astfel mai multi clienti.

Ca sa atragi mai multi clienti investe profitul in promovare, nu in altceva. Nu te simti obligat sa oferi mai mult, sa cresti calitatea, sa ai un produs / serviciu mai bun.

Daca oamenii nu iti cer mai multa calitate, nu le oferi mai multa calitate la acelasi pret. Ofera-le un raport pret/calitate rezonabil, cu niste costuri care sa-ti permita sa faci profit.

Si reinvesteste profitul in PROMOVARE.

S-ar putea sa fi uitat cateva lucruri, din repezeala, dar cred ca ce ai citit mai sus e destul ca sa te ajute sa nu dai faliment in primele luni.

Si ca sfat final, nu te baga in domenii pe care nu le cunosti!

Succes!

33 de răspunsuri la “Vrei sa-ti deschizi o afacere online?”

  1. De acord cu totul in afara de canalele de promovare. Totul tine de modul si momentul deciziei. Daca vinzi un produs de care consumatorul are nevoie clara intr-un anumit moment clar definit atunci ai nevoie de adwords pt acolo e „intentie” din partea celor care cauta activ.

    Insa daca ai produse mai de fitza, de care nu e neaparat nevoie, atunci e esential sa iti cladesti o comunitate pe fb in fata careia trebuie sa fii zilnic in momentele cele mai „vulnerabile” cu oferta cea mai „tentanta”.

    Bafta

    • Da, nu exista „gloante de argint”. Pana la urma testezi si vezi ce functioneaza in functie de profilul afacerii si de produsele/serviciile vandute.

  2. Spui „Din experienta mea, campaniile Adwords si cele de e-mail marketing au mers mai bine decat Facebook sau advertoriale pe site-uri cu trafic mar”. Păi, advertorialele, din cât știu eu, nu le faci pe site-uri cu trafic mare, ci (mai ales) pe site-uri/bloguri care te pot ajuta să te independizezi de adwords, de preferință cu o tematică asemănătoare.
    E inutil să-ți faci publicitate pe TPU, de exemplu, sau pe Cinemagia, atât timp cât vinzi mașini agricole. În schimb, cu cele câteva sute de euro investite într-un astfel de anunț, dacă știi cu cine să vorbești, în câteva luni ești pe prima poziție în Google și nu vei mai avea nevoie de adwords atât timp cât nu vinzi ceva ce vinde toată lumea. Și da, o spun din experiență.

    • Am cumparat advertoriale si scumpe si ieftine, si pe site-uri cu 30.000 de vizite pe zi si pe site-uri cu 1000, am promovat si produse direct, am promovat si brandul, am promovat si concursuri unde nu trebuia decat sa dai un click si un like.
      Niciunul nu a adus mai mult de 200 de clickuri, adica tot cam cate iti vin daca lasi un comentariu cu link la Zoso. Asta e experienta mea.
      Nu sunt specialist SEO si nu-i invat pe oameni SEO.
      In articol vroiam sa subliniez ca trebuie sa aduci repede potentiali clienti pe site ca sa devii profitabil intr-un timp cat mai scurt.

  3. N-as vrea sa o spun, fiindca s-ar putea sa-mi pierd clientii, dar nu pot sa nu ii dau dreptate lui Andrei. Advertorialele si concursurile gen „like&share” au adus doar maxim 200 de noi vizitatori noi. Cea mai eficienta publicitate este promovarea din gura in gura. Vin like-uri dupa like-uri pentru ca oamenilor le place ce vad pe pagina si nu fiindca sunt ademeniti cu premii, iar satisfactia mea este pe masura.
    ***
    A! O mare plasa am luat si eu cand am oferit produse cu valoare mare la preturi mici, doar fiindca am vrut sa multumesc clientul si sa/l scot din rusinea de a oferi ceva „micut”. :)) Ete na!

  4. Promovarea depinde mult si de tipul de produs pe care il vinzi. De exemplu, daca promovezi cu adwords televizoare sau in general produse IT, cpc este mai mare decat la haine, accesorii, etc.

    Plus ca am obervat faptul ca promovarea pe FB (cea platita) aduce roade mai bogate pe bani mai putini. :)

    • Evident, depinde de business si trebuie sa testezi ca sa vezi ce merge si care e cel mai eficient canal de promovare.

  5. buna! imi puteti spune cum procedez daca vreau sa mi deschid o mica afacere online? cum fac sa mi creez un site propriu de gen „.ro” si sa trimit newsletter uri? va sunt recunoscatoare deca ma ajutati cu un sfat, chiar si pe adresa de mail. multumesc!

  6. Buna ziua, as fi interesat si eu la fel ca MARGA, daca ai putea sa ma ajuti cu niste sfaturi cum as putea sa imi fac un site la cine as putea apela, si asa mai departe daca aveti timpul necesar astept un mail de la dvs.

  7. Salut Andrei,mi se pare foarte bun articolul tau,si apreciez mult ca vi in ajutorul celor care nu au cunostiinte in deschiderea unui magazin online. Printre acestia sunt si eu , ti-as fi recunoscator daca ai avea timp sa imi dai si mie putin ajutor pe mail bine inteles in vederea deschiderii unui magazin online. Mersi frumos. O seara frumoasa.

  8. Doresc sa pornesc o afacere online si m-ar intereaa cum ar trebui sa procedez pentru a avea un site cat mai reușit dpdv al cautarii de produse. Mi-ar placea sa ma puteti ajuta pe mail cucateva notiuni. Va mulmulțumesc

  9. Iti zic sa te reapuci de descarcat camioane cu ciment ca esti praf la sfaturi de promovare.

    Cum poti sa zici ca iti irosesti timpul cu designul siteului ? Imaginea conteaza! Inveti oamenii sa-si faca siteuri de rahat si apoi se vor mira de ce nu fac vanzari. E echivalentul magazinelor din viata reala care au mobilier de la revolutie si usi mari de fier de unde nu cumpara nimeni.

    In privinta retelelor de socializare pierzi foarte mult daca le ignori, acolo este TOATA LUMEA, deci acolo sunt clientii. e ca si cand ai spune firmelor, nu-ti face flyere, sau reclama ca isi pierzi timpul….

    Foarte foarte praf sfaturile astea….

    • 1. Invat oamenii sa-si faca site-uri simple si eficiente pentru ca, din experienta mea, multi oameni gresesc si vor chestii care sa se invarta, sa zboare, cu muzica si cu tot felul de alte elemente inutile. Cum ai dedus tu ca asta inseamna ca invat oamenii sa aiba site-uri de cacat?
      2. Nu toata lumea e pe Facebook. Iar paralela ta cu flyerele este complet eronata. Ideea este sa nu te duci sa te promovezi in cluburi de fite daca tu vinzi pampersi. Dincolo de asta, eu am spus sa nu cumperi like-uri, sa iti prioritizezi resursele si ca site-ul TAU si abonatii TAI la newsletterul TAU sunt mai lucruri mai importante decat un site pe care nu il detii si pe care nu controlezi nimic – Facebook.

      LATER EDIT: na, mai clar de atat nu se poate –

    • @ALEX D

      „Cum poti sa zici ca iti irosesti timpul cu designul siteului ? Imaginea conteaza!” – Spune-i asta lui Zuckerberg, sa vedem ce parere are.

      Daca era doar „Imaginea conteaza!” aveai dreptate.

      La sfarsitul zilei, cei mai multi bani ii va face cel care stie sa-si faca cea mai buna reclama si sa-si vanda cel mai bine produsul, nu cel care are cel mai frumos site sau cel mai bun produs.

      Bineinteles, modul ideal e sa le ai pe toate.

      Pana atunci tre’ sa vedem realitatea: Coca Cola e otrava, dar este populara si buna la gust. Mancarea la MC la fel. Facebook are un design de ziar tiparit. Pantofii sport Nike, daca ii porti des incep sa puta, ca sunt din plastic etc.

      PS: Sunt web designer.

  10. Un mic sfat: nu vorbi si nu da sfaturi despre chestii de care nu ai habar (i.e. design). Desi eu le gasesc amuzante, unii le-ar putea lua de bune.

    • Parerea mea de non-designer este ca site-urile ar trebui sa fie simple, usor de navigat si axate pe informatie, dar poate gresesc. Hai da-ne tu niste sfaturi profesioniste legate de design. Serios, nu e gluma!

      • Da, si aerul ar trebui sa fie inspirat inainte sa-l expiri. Adevaruri dintr-astea universale pot enunta si eu foarte simplu. Sfaturile se dau intr-un anumit context, in functie de nevoile persoanei careia ti le cere. „Sfaturi” de genul, albastru pentru target barbatesc si roz pentru target feminin sunt de tot rasul, fara nici o suparare.

        Inteleg ca te adresezi unor clienti care nu au habar si poate nici nu vor sa aiba habar de toate aspectele crearii unui website, care vor doar sa-si vada business-ul online, dar incearca sa te abtii de la a comenta despre lucruri pe care nu le cunosti indeajuns de bine. Cu asa articole nu faci decat sa-ti dai cu stangul in dreptul si sa-ti alienezi posibilii clienti care au cat de cat habar cu ce se mananca un site si o sa ramai cu clientii care vor „mult, bun si ieftin”. ;)

        • E absolut evident ca sfaturile se dau intr-un anumit context, ce vrei, sa scriu o carte de 4000 pagini in care sa iau la rand toate nevoile posibile? Am dat niste exemple simple, generaliste, care sa reprezinte doar un punct de plecare.

          Acum cativa ani am cunoscut o persoana care avea un site care putea fi considerat varza de orice designer profesionist dar femeia avea 4000 de vizite pe zi si isi facea treaba cu site-ul. Ideea principala este ca multi oameni se concentreaza pe detalii, cum ar fi designul site-ului, in loc sa se concentreze pe a vinde, pe a obtine cat mai multi clienti.

          Sfatul meu este sa nu ne pierdem in detalii, daca ai un „minimum usable design” este de ajuns ca si punct de plecare iar pe masura ce cresti poti investi si in design. Nu zic sa nu investesti niciodata in design ci ca atunci cand pleci de la 0 trebuie sa prioritizezi drastic iar cum pentru multa lume designul inseamna decorare, sfatul meu este sa aiba grija sa nu se piarda in decorari inutile ci sa inceapa cu ceva simplu si sa se concentreze pe capacitatea site-ului de a vinde nu de a fi frumos, concept total subiectiv.

  11. Eu nu „vreau” nimic de la tine, doar incercam sa-ti dau un sfat la randul meu. Tu cu mainile tale ai scris ca esti non-designer, si faptul ca iti dai cu parerea si mai mult, dai sfaturi despre ceva ce nu cunosti nu da bine. E clar ca ai propriile preconceptii si n-o sa vin eu sa ti le schimb acum. Bafta.

  12. @Gicu

    Esenta articolului din cate inteleg eu este ca la inceputul unui mic business online, cand bugetele sunt limitate, sa te orientezi catre lucrurile de baza. Ai auzit de principiul KISS? Vine de la Keep It Simple Stupid si a fost folosit de marina americana in anii 60 in materie de design.
    Si iata un citat aproximativ din Richard Branson: „Orice prost poate face un lucru complicat. In schimb e greu sa faci ceva simplu”.
    Deci ce vrea autorul sa zica este sa te tii aproape de esential pentru ca asta da roade. Este daca vrei aproape si de teoria formei fara fond a lui Maiorescu. E vorba de prioritizarea investitiilor in functie de eficienta.

  13. Cunosc pe cineva care are un blog simplu pe wordpress iar inloc de „read more” are „cumpara” si culmea ca si vinde bine…
    Pentru cei care nu sunt de acord cu design-ul simplu…

  14. Eu zic ca indiferent de ce ar trebui sa stie sau sa studieze cineva care deschide un magazin on line, ar trebui sa ia in calcul sa aiba bani, bani de investit, bani pentru perioada de inceput pana incepe sa aduca profit magazinul, bani pentru contabila…pentru promovare, pt SEO etc,,, bani de trait..si aici vorbim de 6-12 luni…poatea chiar si 2 ani pana afacerea te sustine. Eu stiu multe prietene care au incercat cu magazine online…si-au bagat banii si economiile familiei, cate 10-15-20.000 de euro si dupa 1-2 ani au renuntzat ca era prea mare concurentza iar afacerile nu infloreau asa cum le promiteau specialistii in online…

  15. Foarte realista abordarea. Realitatea e asta și cu cât o accepți pe deplin cu atât poți reuși sa depășești obstacolele mai usor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.