În martie 2013 am publicat articolul De ce oamenii inteligenți eșuează și proștii reușesc în viață care a devenit viral, are peste 1000 de comentarii, peste 100.000 de like-uri și share-uri, l-au copiat zeci de site-uri în încercarea de a prinde trafic pe munca altcuiva, s-au scris articole care să-l desființeze etc…
L-am scris fără prea mult context și fără explicații și lumea s-a activat, mulți au crezut că e despre ei, că vorbesc cu ei, pentru că stilul în care a fost scris e unul direct, ca un dialog între mine și un interlocutor, pare o ceartă, pare că cert pe cineva.
Ce nu s-a înțeles din articol, și pe bună dreptate, pentru că nu am lăsat indicii, este că acel cineva eram eu. Eu mă uitam în oglindă și mă certam pe mine, eram frustrat că, deși știam ce am de făcut, nu reușeam să fiu mai pragmatic și să fac ce trebuie. Rămâneam blocat în analiză și testări, în romantism și intelectualism, în loc să fac efectiv ce am de făcut ca să merg înainte.
Cartea e construită pe aceleași idei de atunci, dar e mai matură. Oglinda e tot acolo, dar nu mai sunt în punctul în care eram atunci, am mai depășit din bariere și frustrări, povestesc având o altă perspectivă a lucrurilor.
Voiam să-i pun titlul Oglinda, îmi place foarte mult un titlu minimalist, un singur cuvânt, și cred că e unul potrivit cu conținutul cărții, dar mi s-a părut că e un titlu prea intelectual, prea profund, are nevoie de explicații și context. M-am gândit că dacă aș vedea cartea la librărie, nu m-ar atrage, nu aș cumpăra-o decât dacă mi-ar spune cineva că e mișto, altfel, doar după titlu, nici n-aș observa-o.
În schimb, titlul Nu vreau să mai fiu sărac e mai dintr-o bucată, din popor, mai manelist. Dacă aș vedea cartea într-o librărie, mi-ar sări în ochi titlul și aș lua-o doar de curiozitate să văd „oare ce prostii scrie ăsta aici”.
E neconvențional, niciun om căruia i-am spus cum se cheamă cartea nu a rămas impasibil, toți au făcut câte o grimasă, le-a declanșat o reacție. Cuvântul sărac e foarte puternic, se cam activează lumea când îl aude. Nu știu dacă asta o să ajute sau o să afecteze vânzările, sunt curios.
În momentul ăsta chiar sunt curios, ăsta e sentimentul principal care mă încearcă, nu am gânduri de preamărire, de best seller, sunt doar curios de cum o va percepe cititorul și cum va evolua toată situația.
Lasă un răspuns